معنا و مفهوم تربیت تربیت از مفاهیم و پدیده هایى است که در خصوص معنا و مفهوم آن توافق فلسفى و وحدت دیدگاه کمتر وجود دارد، به این لحاظ که هر مکتب ، متکى بر مبانى فلسفى خود، تعریف ویژه اى براى تربیت ارائه مى کند. شَاید بتوان قدیمى ترین و در عین حال روانترین و ساده ترین تعریف را به افلاطون نسبت داد. وى مى گوید: تربیت ، زیباترین چیزى است که در بهترین انسان ها آشکار مى شود . در رویکرد تربیتى اسلام ، بیشترین تعاریف ، ناظر بر مفهوم شکوفایى استعدادها و بالفعل نمودن آنهاست و در تکمیل چنین برداشتى از مقوله تربیت ، علماى اخلاق به کسب عادات و رفتارها و درونى ساختن آنها توجه خاص دارند. لذا مى توان نتیجه گرفت که در چنین رویکردى ، انسان موجودى است مشحون از قابلیتها و تواناییهایى نهفته و درونى که باید در جریان تربیت آشکار شود و به ظهور و بروز برسد از سوى دیگر، بسیارى از خلقیات و صفات مطلوب باید از طریق الگوگرایى و همانند سازى ، در وجود وى ایجاد شود و او را به کمال برساند. یکى از متفکران تربیتى به نام برو باخر تربیت را این گونه باز پدیده سازگارى متمایز مى کند: تعریف اول : تربیت را نباید همچون فرایند سازگارى متقابل آدمى با طبیعت ، خویشتن و غایت نهایى هستى دانست. و او در جنبه اثباتى مى گوید: تعریف دوم تربیت ، نظام بخشیدن به تجهیزات و تواناییهاى فیزیکى ، فکرى و اخلاقى آدمى را براى بهره مندیهاى فردى و اجتماعى و نیز تمرکز بخشیدن به این فعالیت و خلاقیتهاى آنان است تا به غایت مورد نظر برسد. تربیت را از حیث قلمرو و حوزه کار نیز مى توان در دو معناى خاص و عام مورد توجه قرار داد در اولى ، فرایندهاى ویژه اى همچون انتقال اندیشه و ایجاد صفات معین در محدوده سنى خاص مورد نظر است که معمولا در مراکز ومحیطهاى آموزشى صورت مى گیرد و غالبا به آن تربیت رسمى نیز اطلاق مى شود. تربیت عام ، زمینه ساز نگرشها و روشهاى تحول بخشى است که در تمام مراحل زندگى جریان دارد و منشاء تاءثیر آن خود فردیا عوامل خارج از وجود اوست و به لحاظ گستردگى دامنه آن به تربیت غیر رسمى نیز منسوب است . با این ملاحظه تربیت انبیا و اولیاى الهى و جانشینان آنها در زمره تربیت عام قرار مى گیرد. چنین تربیتى ، از جنبه پهنانگرى ، مرزهاى زمان و مکان را در هم مى نوردد و از جنبه ژرفانگرى و به لحاظ همخوانى فطرى ، بر مخاطبش تاءثیر عمیقترى مى گذارد و در این مجموعه ، تربیت عمدتا از جنبه عام مورد نظر است .
نوشته شده در سه شنبه 87/5/15ساعت 10:39 صبح  توسط محمدمهدی میرزائی
نظرات دیگران()
محمدمهدی میرزائی در این وبلاگ مباحثی در مورد اهداف آموزش و پرورش و تدوین اهداف آن، آموزش و پرورش استثنایی، شیوه کلاس داری، هوش، رشد، تاریخ آموزش و پرورش در جهان و کشورهای مختلف، فرایند های یاددهی و یادگیری، روش های تدریس نوین، کیفیت تعلیم و تربیت، آموزش بزرگسالان، اختلالات زبانی و رفتاری، آموزش حرفه ای، روانشناسی تربیت، روانشناسی پرورشی، اشاعه فرهنگ غنی آموزشی و تربیتی اسلام در بین دانش آموزان و معلمان، بیان نکات مثبت و منفی کارکرد معلمان، بیان راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزشی کشور، آموزش نوابغ و استعداد های درخشان، اختلالات یادگیری دانش آموزان و روش های تدریس فعال، کلاس داری نوین، نکات موجود در کتاب های درسی ابتدایی،استفاده از نوشته های بزرگانی چون استاد مطهری و.... مطرح می شود.