سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 معنا و مفهوم تربیت 
تربیت از مفاهیم و پدیده هایى است که در خصوص معنا و مفهوم آن توافق فلسفى و وحدت دیدگاه کمتر وجود دارد، به این لحاظ که هر مکتب ، متکى بر مبانى فلسفى خود، تعریف ویژه اى براى تربیت ارائه مى کند. شَاید بتوان قدیمى ترین و در عین حال روانترین و ساده ترین تعریف را به افلاطون نسبت داد. وى مى گوید: تربیت ، زیباترین چیزى است که در بهترین انسان ها آشکار مى شود .
در رویکرد تربیتى اسلام ، بیشترین تعاریف ، ناظر بر مفهوم شکوفایى استعدادها و بالفعل نمودن آنهاست و در تکمیل چنین برداشتى از مقوله تربیت ، علماى اخلاق به کسب عادات و رفتارها و درونى ساختن آنها توجه خاص دارند. لذا مى توان نتیجه گرفت که در چنین رویکردى ، انسان موجودى است مشحون از قابلیتها و تواناییهایى نهفته و درونى که باید در جریان تربیت آشکار شود و به ظهور و بروز برسد از سوى دیگر، بسیارى از خلقیات و صفات مطلوب باید از طریق الگوگرایى و همانند سازى ، در وجود وى ایجاد شود و او را به کمال برساند.
یکى از متفکران تربیتى به نام برو باخر تربیت را این گونه باز پدیده سازگارى متمایز مى کند:
تعریف اول : تربیت را نباید همچون فرایند سازگارى متقابل آدمى با طبیعت ، خویشتن و غایت نهایى هستى دانست.
و او در جنبه اثباتى مى گوید:
تعریف دوم تربیت ، نظام بخشیدن به تجهیزات و تواناییهاى فیزیکى ، فکرى و اخلاقى آدمى را براى بهره مندیهاى فردى و اجتماعى و نیز تمرکز بخشیدن به این فعالیت و خلاقیتهاى آنان است تا به غایت مورد نظر برسد.
تربیت را از حیث قلمرو و حوزه کار نیز مى توان در دو معناى خاص و عام مورد توجه قرار داد در اولى ، فرایندهاى ویژه اى همچون انتقال اندیشه و ایجاد صفات معین در محدوده سنى خاص مورد نظر است که معمولا در مراکز ومحیطهاى آموزشى صورت مى گیرد و غالبا به آن تربیت رسمى نیز اطلاق مى شود.
تربیت عام ، زمینه ساز نگرشها و روشهاى تحول بخشى است که در تمام مراحل زندگى جریان دارد و منشاء تاءثیر آن خود فردیا عوامل خارج از وجود اوست و به لحاظ گستردگى دامنه آن به تربیت غیر رسمى نیز منسوب است . با این ملاحظه تربیت انبیا و اولیاى الهى و جانشینان آنها در زمره تربیت عام قرار مى گیرد. چنین تربیتى ، از جنبه پهنانگرى ، مرزهاى زمان و مکان را در هم مى نوردد و از جنبه ژرفانگرى و به لحاظ همخوانى فطرى ، بر مخاطبش تاءثیر عمیقترى مى گذارد و در این مجموعه ، تربیت عمدتا از جنبه عام مورد نظر است .

نوشته شده در  سه شنبه 87/5/15ساعت  10:39 صبح  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مژده : تولد پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول www.sch1.ir
استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس:
برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها :
دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده:
برنامه معلم پژوهنده
پژوهش عمل نگر
گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش:
الگویی دیگر در عملی پژوهش در عمل
گردآوری اطلاعات شواهد:
مراحل پژوهش در عمل
نه نکته یک چرخه بنیادی اقدام پژوهی
مراحل اقدام پژوهی
ویژگی های اساسی پژوهش در عمل
هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟
اقدام پژوهی چیست
[همه عناوین(141)]