سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شناسایی کودک بیش فعال :


به واسطه ی پیوند ریشه داری که میان بیش فعالی و نقص جزیی در کار مغز وجود دارد ، شمار بسیاری از گزارشهایی که درباره ی ارزیابی این اختلال در دست است روشهای کشف نقص جزیی در کار مغز ، بویژه بررسی عصبی و نوارهای مغزی را در بر می گیرد . برخی کودکان که بیش فعال و مبتلا به نقص جزیی در کار مغز خوانده می شوند نشانه های خفیفی از خود نشان   می دهند با وجود این نشانه های خفیف و نابهنجاریهای نوار مغز ، در شناسایی کودکان بیش فعال از کودکان بهنجار یا مبتلا به سایر اختلالها ؛ ارزش محدودی دارد ؛ و ارزش آن در مورد برنامه های درمانی بسیار کمتر خواهد بود .


همین مطلب را می توان درباره ی سابقه ی پزشکی و نیز ارزیابی روانی اظهار داشت ، که هدفش تشخیص نقص جزیی در کار مغز است . می توان چنین گفت که این روشها را باید زمانی بکار گرفت که ظنّ بسیاری بر عوامل زیستی وجود دارد ، بویژه به آن دلیل که گروه فرعی تر از کودکان بیش فعال نیز وجود دارد که احتمالاً به نقص جزیی  در کار مغز دچارند .


در عین حال در تمام موارد شیوه هایی که برای ارزیابی رفتارهای بخصوص کودک و نیز روابط متقابل وی بکار می آید از اهمیت بسیار برخوردر است .


توصیه ی بارکلی برای ارزیابی بیش فعالی می تواند در حکم مدلی برای این نگرش بکار آید . مصاحبه با کودک ، والدین و معلمان همراه با مقیاسهای ارزیابی و مشاهده ی مستقیم بخشهایی از این روش است . مصاحبه با کودک که مشاهدات غیر رسمی رفتار وی را در بر    می گیرد ، بر روابط متقابل وی با دیگران ، یعنی هم با والدین و هم به همسالان ، متمرکز است . بارکلی نسبت به مفید بودن مصاحبه با کودک جانب احتیاط را می گیرد ، وی می گوید چون کودک بینش کمی نسبت به مسأله دارد ، تلاش دارد تصویری ارائه دهد که از نظر اجتماعی پسندیده باشد .


با وجود این ، وی بر این باور است که برقراری سازگاری و پرداختن به ویژگی های فیزیکی ، شناختی و رفتاری سودمند است .


مصاحبه با والدین و معلم از این جهت که هر دو بر روابط متقابل اجتماعی تأکید دارند ، مشابه یکدیگرند . هنگام مصاحبه با والدین ، بارکلن دریافت کد 9 پرسش درباره وضعیتهای مختتلف از آنان،  آنگونه که در جدول 3-1 نشان داده شده ، مفید است .


تصویری از نمونه سؤالهایی که در یک مصاحبه از مادری پرسیده می شود در جدول 4-1 نشان داده شده است . پرسشگر سؤال می کند زمانی که مهمانی به منزل آنها می آید واکنش کودک چگونه است . توجه داشته باشید که عدم موافقت کودک به خوبی مشهود است و حلقه ی ارتباط میان فرزند و مادر بتدریج گسسته تر می شود . پیداست که این وضعیت در مورد تمام کودکان بیش فعال ، با والدینشان مشترک است .


نوشته شده در  یکشنبه 87/3/5ساعت  9:42 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مژده : تولد پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول www.sch1.ir
استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس:
برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها :
دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده:
برنامه معلم پژوهنده
پژوهش عمل نگر
گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش:
الگویی دیگر در عملی پژوهش در عمل
گردآوری اطلاعات شواهد:
مراحل پژوهش در عمل
نه نکته یک چرخه بنیادی اقدام پژوهی
مراحل اقدام پژوهی
ویژگی های اساسی پژوهش در عمل
هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟
اقدام پژوهی چیست
[همه عناوین(141)]