سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیشگویى در حال پیشرفت
ما بهتر مىتوانیم انجام بدهیم. در تحقیق با (مایکل فراری) دانشگاه پیتسبرگ، (پملا) دانشگاه ویسکانسین و (النا ال-گریگرونکو) ییل دانشگاه، من نشان دادم آن یک آزمایش را که نه فقط حافظه قراردادى را اندازه گرفت و توانایىهاى تحلیلى بلکه خلاق و توانایىهاى تفکر عملى پیشگویى را مىتوانستند بهبود بیابند به براى محصلین دبیرستان البته در یک موضوع مطالعه کار مقدماتى درجه بدهد.( یک مقایسه مستقیم ارتباط‌ها بین این آزمایش و آزمایشات قراردادى غیرممکن به دلیل نمونه محدود است، که از محصلین بلندقابلیت تشکیل شد برگزیده به وسیله مدارسشان.)
در این آزمایشات وسیع‌تر، اشخاص مسائل ریاضى را با عمل‌کنندگان اخیراً تعریف‌شده مجبور بودند حل بکنند(براى مثال، ایکس گلیک Y+X=Y اگر Y<X و اگر Y-X  X؟- Y-،) یک تا حدى انعطاف‌پذیرتر کدام ملزوم کردن را فکر مىکند. و آنها درخواست‌شده بودند به طرح روى نقشه‌ها را بفرستد و به مسائل را منسوب به حالت‌هاى خصوصى حل بکند، یک تا حدى هرروز عملىتر کدام ملزوم کردن را فکر بکند. 
اینجاست یک مثال:
سؤال بعدى مىدهد شما اطلاعات در مورد وضعیت را شامل شدن یک محصل دبیرستان. سؤال را با احتیاط بخوانید. انتخاب بکنید پاسخ که بهترین راه‌حل را فراهم مىکند، وضعیت ویژه معین و به نتایج میل داشت.
خانواده جان به آیووا نقل مکان کرد از آریزونا سال جوانترش را در دبیرستان ادامه داشته باشد. دو ماه پیش اما هنوز او به عنوان یک محصل جدید را ثبت نام کرد در دبیرستان محلى دوست نشده است و خسته و تنها احساس مىکند باشد. یکى از فعالیتهاى مطلوبش داستانها را دارد مىنویسد. احتمال داشتن چه مؤثرترین راه‌حل به این مسئله باشد؟ براى اى-داوطلب شدن روى کارکنان روزنامه مدرسه بى-مصرف کردن کار مىکند زمان بیشتر به ستون‌ها براى خبرنامه مدرسه را سى-سعى کردن بنویسد که والدینش را متقاعد مىکند که به آریزونا دى-دعوت کردن را به عقب حرکت مىکند یک دوست کریسمس را شکستگى از آریزونا تا ملاقات بکند ادامه داشته باشد بست در خانه پاسخ بدهد: یک
 
 
آفرینندگى همین‌طور مىتواند سنجیده باشد. براى مثال، در مطالعه دیگر، (تاد لوبارت)، حالا در (کلیه دسارتس دانشگاه)پاریس وى-و من پرسیدم اشخاص چندین کار خلاق انجام بدهند. آنها به داستانهاى کوتاه مبنى بر عنوان‌هاى باور نکردنى را از قبیل دزدکى راه‌روندگان اختاپوس مجبور بودند بنویسند یا، 3853 عکس‌هاى موضوعات را مىکشد از قبیل زمین از دیدگاه یک حشره را ببیند یا، آخر زمان آگهى ها را به دست بیاورد تحریک بکند براى کمان گره بزند، دستگیره‌هاى در یا دیگرى محصولات دنیوى و مسائل [شبه‌علمى] را حل مىکنند، یک کسى از قبیل چطور بیگانه‌هاى بین ما خارج از مدار زمین را امکان دارد پیدا بکند براى جستجو کردن از کشف فرار بکند. تحقیق پیدا کرد که شعور خلاق قلمروویژه نسبتاً بود یعنى، کسانى که خلاق است در یک موضوع لزوماً خلاق در دیگر نیستند و آن اجراء خلاق با امتیازات اقدامات قراردادى را فقط با سستى به طور میانه‌رو از هوش‌بهر همبسته است.
اشارات ضمنى براى این چنین تمدید کردن آزمایشى که درس مىدهند. توفیق محصلین تا حدى درس داد که اجازه داد آنها از طرح مشخصشان توانایىها بیشترین استفاده را بکنند بامعنا بالاتر از مال محصلین که بودند در راه قراردادى را آموخته‌شده بود، حافظه تأکیدکننده. ، قطعاً تحقیق را حمایت بکنید رفتار کردن با (بروس دانشگاه)، (گریگورنکو) و من به که کارهاى بزرگ همه را نشان داده است محصلین بهبود بیابند، روى معدل، آنها وقتى که از راه تجزیه با خلاقیت و عملاً درباره مواد را آموخته‌شده‌اند فکر بکنند آنها بیاموزند حتى اگر آنها فقط براى اجراء حافظه‌اى را آزمایش‌شده‌اند.
در صورتى که به طور جالب اشخاص بلندتر در قراردادى(حافظه و تحلیلى) توانایىها اساساً سفید میانىبه بالایىطبقه‌متوسط متمایل بودند باشند و در(بهتر) مدارس، محصلین بلندتر در توانایىهاى خلاق و عملى به تغییر کردن به طور نژادى [اجتماع‌به طور اقتصادى] و به طور تحصیلى بیشتر متمایل بودند باشند و تفاوتهاى گروهى معنىدار نبودند. تفاوتهاى گروهى در آزمایش قراردادى را که امتیاز بگیرد متداول است و به لطف محصلین سفید متمایل است بنابراین تا حدى یک کنش دامنه تغییر باریک از توانایىها ممکن است باشد که معیار لطف را آزمایش مىکند.
همچنین آزمایشات پیشگویى اجراء شغلى را مىتوانند تعیین‌شده باشند بهبود بیابند. ریچارد کى-واگنر دانشگاه ایالت فلوریدا و من به که آزمایشات عقل عملى را در نشان داده‌ام اجراء شغلى را مىتواند پیش‌بینى بکند به اندازه یا بهتر از هوش‌بهر آزمایش بکند انجام بدهد با وجود اینکه این آزمایشات با هوش‌بهر را همبسته نباشند. در یک چنین آزمایش، مدیران امکان دارد گفته‌شده باشند آنها تعدادى کار مجبور بکنند انجام‌شده را در طى سه هفته آینده بگیرد اما نه زمان را مجبور مىکند همه آنها انجام بدهند بنابراین تقدم‌ها را باید بگذارند. ما آزمون‌هاى متشابه را براى مردم اختراع کرده‌ایم، محصلین و، اخیراً، رهبران نظامى(در یک کوشش با همکارى با روانشناسان در آکادمى نظامى آمریکا در وست پوینت). این چنین آزمایشات آزمون‌هاى هوشى قراردادى را جانشین نمىکنند، همچنین کدام اجراء شغلى را پیش‌بینى مىکند اما آنها را ترجیحاً تکمیل مىکند.
یک مسئله فرهنگ
 حقوق ویژه مربوط به کشت همچنین شور روى آزمایشات قراردادى را امتیاز بگیرد. گریگرونکو و من، با همکارى (کیت sekoN) و روت پرینس دانشگاه آکسفورد، (ونزل گیسلر) دانمارکى آلودگى به کرمهاى شستوزوما آزمایشگاه در کپنهاگ، (فردریک اکتاچا دانشگاه) در نایروبى و دن باندى دانشگاه (کمبریج)، یک آزمایش تعیین‌شده هوش بومى براى بچه‌هاى کینیایى در یک دهکده روستایى. آزمایش ملزوم کرد براى آنها انجام بدهند یک تکلیف که براى آنها توافقى است: بازشناسى به چطور داروهاى گیاهى طبیعى را استفاده مىکند که با بیمارىها دعوا مىکند. بچه‌ها در دهکده را نام‌هاى خیلى این چنین داروها شناخت و خودشان را در واقع یکبار یک هفته روى معدل معالجه کرد.( بچه‌هاى غربى، البته، هیچیک از آنها را نمىشناسد.) همچنین بچه‌ها هوش‌بهر قراردادى را بردند آزمایش مىکند.
امتیازات روى آزمون هوش بومى همبسته بامعنا اما به طور منفى با لغت روى آزمایشات غربى را امتیاز بگیرد. به عبارت دیگر، در واقع بچه‌ها که بهتر انجام داد روى آزمایشات بومى روى آزمایشات غربى را بدتر انجام دادند، و بالعکس. دلیل که ممکن است باشد براى متمایل بودن به ارزش تربیت بومى پدرى بکند یا تربیت غربى شد اما نه هر دو و آنها آن ارزشهاى مخصوص را به بچه‌هایشان مىفهمانند.
همچنین مردم از کشت‌هاى متفاوت آزمایش را ممکن است تعبیر بکند به طور مختلف یادداشت بکند. در 1971 مایکل کول، حالا در دانشگاه کالیفرنیا در صحرانشین دیگو و همکارانش (کپل) را مطالعه کردند، زندگى کردن کسى که در آفریقاى غربى. تیم eloc پیدا کرد چه (کپل)ى یک پاسخ باهوش به یک مسئله امتیاز در نظر گرفت باشد، غربىها احمق در نظر گرفتند باشند، و بالعکس.براى مثال، نام‌هاى طبقات از قبیل میوه‌ها و سبزیجات معین، (کپل) عملاً جور مىکند(براى مثال، (سیب) با(خوردن)،) در صورتى که غربىها قاطعاً جور مىکنند((سیب) با پرتقال"، " زیر کلمه را آشیانه ساخت(
 
 
غربىها آنرا راه انجام مىدهند آنها در مدرسه را بیاموزند اما (کپل) آنرا راه انجام بدهد آنها(و غربىها) ممکن‌تر است که زندگى را در هرروز انجام مىدهد. مردم ممکن‌تر هستند که درباره خوراکى یک سیب به جاى درباره تفکیک یک سیب در رده‌بندىهاى نامگذارىشده مجرد فکر مىکنند.
آزمایشات همین الان غربى قراردادى در سرتاسر جهان شکل ترجمه‌شده به نظر مىرسند. اما تحقیق را مسئله لزوماً منتج مىشود بالا ببرد آیا براى آزمایشات غربى خیلى به سادگى براى کشت‌هاى دیگر را ساخت‌ها معنى ترجمه مىکند.
به سوی یک آزمایش بهتر
اگر در حال حاضر ما در آزمایش کردن بهتر را مىتوانیم انجام بدهیم از ما بنابراین، برگشتن را انجام بدهد به سؤال اصلى در ابتداى مقاله ژست گرفت، ما چطور رسیده‌ایم ما به کجا هستیم؟ چندین فاکتور به سرب را ما به عنوان یک جامعه توطئه چیده‌اند که آزمایش قراردادى را وزن مىکنند به سنگینى امتیاز بگیرد:
1. ظاهر دقت. امتیازات را آزمایش بکنید که سازمان‌ها خیلى دقیق به نظر برسد و اغلب خلق در آنها پیمان آنها وزن بیشتر بنابراین آنها احتمالاً شایسته باشند.
2. فاکتور امتیاز. یک از اساسى اساسى جاذبه بین فردى آن مردم است علاقه‌مند به متمایل باشد آن که مانند آنها هستند. این درخواست کردن‌هاى اساسى نه فقط در روابط صمیمى اما در روابط کار همچنین. مردم در موقعیت‌هاى نیرو به خودشان براى دیگران شبیه باشد؛ براى اینکه آنها احتیاج داشتند امتیازات در معرض آزمایش سخت برسند آنها جایى که‌اند، آنها به دیگران متمایل باشند جستجو بکنند که امتیازات در معرض آزمایش سخت را دارند.
3. فاکتور انتشار. سرزنش‌هاى سازمان‌ها، از قبیل آنها سالیانه در را انتشار دادند[مخزن خبرى] آمریکا خبر و، دنیا گزارش رقابت شدید را میان دانشکده‌ها به وجود مىآورد و دانشگاه‌ها به نزدیک به بالا رتبه. سازمان‌ها تمام عوامل را نمىتوانند نظارت بکنند آن در رده بندى وارد بشود. اما آزمایش مىکند نسبتاً آسانتر امتیاز مىگیرد بد که به جاى را نظارت مىکند، مىگوید، محققانه بنابراین انتشارات قوه سازمان‌ها آزمایش را شروع بکند وزن بکند بیشتر امتیاز بگیرد سرزنش‌هایشان را به سنگینى به پشتیبانى بکند. همچنین انتشار استادىآزمایش به وسیله ایالات را امتیاز مىگیرد فشار را روى مردم مدارس افزایش بدهد که به آزمایشات را درس مىدهد.
4. تعصب تأئید. وقتى که مردم به اعتبار آزمایشات ایمان دارند، آنها به اوضاع بنیاد آن تأئید کردن عقایدشان متمایل هستند. اگر پذیرش‌ها مأمورین براى مثال، اعتقاد داشته باشد، باموفقیت که محصلین با آزمایش زیر یک نقطه حتمى امتیاز بگیرد را نمىتواند انجام بدهد در سازمانشان کار بکند، آنها محصلین را با امتیازات زیر آن نقطه ممکن نیست بپذیرند. هرگز نتیجه که نیست سازمان‌ها یک فرصت بشوند که مىبینند اگر باموفقیت دیگران کار را مىتوانستند انجام بدهند.
کوتاهىهاى معین آزمایشات قراردادى، آنها هستند که خلاص از روىهم‌رفته آزمایشى میزان‌شده میل دارد بشود. من به این روشهاى آموزش اعتقاد دارم یک اشتباه بود. بدون آزمایش امتیاز مىگیرد، ما احتمال داشتن هستیم به بالاىوزن دادن دام سقوط بکند که عامل بشود موضوع کمتر باید یا اصلاً آیا کشش سیاسى است یا پایگاه اجتماعى-اقتصادى یا قیافه خوش فقط ساده. جوامع آزمایشات در حال استفاده کردن را به افزایش راه انداختند، براى نه کم مىکند، انصاف براى همه.
دیگران فقط اقدامات اجراءمبنى بر را میل دارند استفاده بکنند، از قبیل چون بچه‌ها علم واقعى را انجام مىدهند آزمایش مىکند. مسئله با این چنین اقدامات آن است، علیرغم جاذبه شهودىشان، آنها هیچ از روى اصول تربیتى کمتر نیستند اریب به جاى آزمایشات قراردادى و مسائل جدى ثبات آمارى دارند و اعتبار که داشته باشید هنوز به باشید حل کردن.
یک طرح محسوس به بوده‌شده مىبود ادامه بدهد آزمایشات قراردادى را استفاده بکند اما به آنها را با آزمایشات ابتکارىتر تکمیل بکند، بعضى از که و دیگران قبلاً در دسترس هستند از کدام اختراع کرده باشد. بسیار انواع کمپانىها درگیر در فن‌شناسى بىشباهت، شرکت‌هاى آزمایشى کم مصرف مىکنند یا هیچ چیز روى تحقیق بنیادى و کار عملىشان اغلب خودسروکن است. تک‌محصولى معین چند تا کمپانىها در صنعت آزمایشى دارد و اهمیت آزمایشات، ما به عنوان یک جامعه یا حتى ملزوم کردن قویاً دلگرم‌کننده را کمپانىهاى آزمایشى امکان دارد فکر بکنیم که راه دستیابىشان را تغییر مىدهیم. یا مردم تحقیق را خودش به تنهایى مىتوانستند بودجه تأمین بکنند. ابداعات فقط در وسائل نقلیه براى آزمایش کردن باید نباشند(از قبیل آزمایشى کامپیوترىشده) اما در همان محتوى آزمایشات. زمان آمده است حرکت بدهد آزمایشى ماوراى اسب و درشکه یک‌اسبه. ما وسائل را داریم؛ فقط ما به اراده احتیاج داریم.
درباره نویسنده : رابرت جى اشترنبرگ پروفسور روان‌شناسى است و تدریس در دانشگاه ییل.

نوشته شده در  سه شنبه 87/11/1ساعت  10:20 صبح  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مژده : تولد پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول www.sch1.ir
استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس:
برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها :
دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده:
برنامه معلم پژوهنده
پژوهش عمل نگر
گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش:
الگویی دیگر در عملی پژوهش در عمل
گردآوری اطلاعات شواهد:
مراحل پژوهش در عمل
نه نکته یک چرخه بنیادی اقدام پژوهی
مراحل اقدام پژوهی
ویژگی های اساسی پژوهش در عمل
هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟
اقدام پژوهی چیست
[همه عناوین(141)]