سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جدول 5-1 : چند نمونه از پرسش های مقیاس ارزیابی مخصوص معلمان کانرز


 







بی قرار یا پر فعالیت


تحریک پذیر


می نشیند و خود را با چیزهای کوچک و بیهوده سرگرم می کند .


در تمرکز مشکل دارد .


بی توجه است .


بیش از حد حسّاس است .


یکباره خلق و خویش تغییر می کند .


کودکان دیگر را می آزارد .


ویرانگر است .


به نظر می آید دیگران او را در گروه نمی پذیرند .


درمان :


از طریق دارو : استفاده از دارو در درمان بیش فعالی ، معمولاً به سال 1937 بازمی گردد که برادلی برای اختلالات رفتاری از آمفتامین ها ( بنزدرین) بهره گرفت . وی متوجه شد که استفاده از این داروهای محرک در مورد کودکان حواس پرت و بیش فعال تأثیری « باور نکردنی » دارد و آنان را با توجه تر ، و در یادگیری تواناتر می سازد .


امروزه انتخاب و استفاده از داروهایی چون آمفتامین ، متیل فنیدات ، پمولین و ایمی پرامین بسیار رایج است . اثرات داروهای محرک بر بیش فعالی ، در تحقیقات نسبتاً بسیاری با طرح و کنترل خوب مورد بررسی قرار گرفته است . تردیدی نیست که استفاده از این داروها فوایدی فوری و کوتاه مدت دارد. و سپس اظهار داشت که با استفاده از دارو ، بهبودهای زیر حاصل می شود .


کاهش پرخاشگری ، افزایش فعالیتهای با هدف ، حفظ بیشتر توجه ، کاهش بی اختیای ،  بهبود فراخنای توجه ، یادگیری و اجرای بهتر کارهای روزانه و فعالیتهای حرکتی ظریف .


در عین حال به نظر می آید که استفاده از دارو نتواند در پیشرفت تحصیللی اثر چندانی بگذارد. طریقه ی خاصی که این داروها عمل می کند هنوز مورد بحث است ، اما رابطه ی آنها با انتقال دهنده های عصبی ، دو پامین و دورپین فرین ، در حال حاضر با شدت در دست مطالعه است . گفته می شود که اثر باور نکردنی به این دلیل حاصل می شود که تحریک پذیری در سطحی پایین تر از تحریک پذیری دستگاه مرکزی اعصاب روی می دهد ، در نتیجه وجود یک محرک ضروری است .


استفاده از دارو ، دستگاه مرکزی اعصاب را به حال عادی بر می گرداند و بدینوسیله آن بی قراری که در جستجوی متحرک است از بین می رود . اینکه آیا این پندار واقعیت داشته باشد یا نه آینده روشن خواهد کرد . اما در عمل دیده شده است که کودکان بهنجار نیز در برابر استفاده از دارو به طرز مشابهی واکنش نشان می دهند .


هنگامی که اولین بار اثرات کار ساز کوتاه مدت داروها مورد توجه قرار گرفت چنین تصور شد که تداوم درمان با دارو موجب رهایی نوجوانان و جوانان از این مشکل خواهد شد . اما بتدریج گزارشهای پزشکان نشان داد که بسیاری از کودکان که برای چندین سال درمان شده بودند ، هنوز دارای مشکلاتی جدی بودند . بویژه نارساییهای تحصیلی و رفتارهای ضد اجتماعی در این بیماران ادامه داشت و از نظر اجتماعی قابل پذیرش نبودند .

تحقیقات بعدی نشان داد که کودکان بیش فعال با گذشت زمان بهبودی می یابند . اما مشکلات تحصیلی و اجتماعی آنان همچنان پا برجا می ماند . افزون بر آن روشن شد که ارزش اثرات دراز مدت استفاده دارو از اثرات درمان کوتاه مدت بیشتر نیست . داروهایی که معمولاً در آن تحریک بیش از حد بکار می رود در جدول 6-1 آمده است .

نوشته شده در  یکشنبه 87/3/5ساعت  9:36 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مژده : تولد پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول www.sch1.ir
استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس:
برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها :
دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده:
برنامه معلم پژوهنده
پژوهش عمل نگر
گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش:
الگویی دیگر در عملی پژوهش در عمل
گردآوری اطلاعات شواهد:
مراحل پژوهش در عمل
نه نکته یک چرخه بنیادی اقدام پژوهی
مراحل اقدام پژوهی
ویژگی های اساسی پژوهش در عمل
هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟
اقدام پژوهی چیست
[همه عناوین(141)]