سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جدایی پژوهش و آموزش :
 
طرفداران پژوهش های تربیتی مرسوم و دانشگاهی، امر پژوهش و آموزش را دست کم از نظر اجرا و تخصصی بودنشان جدا از هم تلقی کرده اند.این دیدگاه معتقد است پژوهش امری است تخصصی و مستلزم کسب مهارتهای ویژه، بر این اساس معلمان، کارگزاران یا کاربران پژوهش تلقی می شوند، نه پژوهشگران و تولیدکنندگان دانش پژوهشی.
دیدگاه دیگر: تدریس، نوعی از پژوهش است و پژوهش تربیتی، نوعی تدریس و آموزش  Pring 2000
این دو فعالیت از نظر مفهومی در هم تنیده اند و هر دو عملی هستند فکورانه و اندیشه گرانه. بنابراین دور ماندن معلمان از میدان های پژوهشی آنان را به نظاره گران منفعل تبدیل می کند که نمی توانند از خلاقیت و تواناییهای بالقوه خود به درستی و در حد کفایت بهره ببرند.
هاپ کینز Hopkins 2002 در بحث از ناکارآمدی پژوهش های تربیتی می گوید: ؛شاید بتوان گفت یکی از جنبه های ناموفق پژوهش های آموزشی، مشکلات بسیار زیاد بکار گیری یافته های پژوهشی در کلاس درس است. 
معلمان به درستی در اکثر موارد، پژوهش تربیتی را چیزی بی ربط با کارشان در کلاس درس تلقی می کنند و میان دنیای پژوهشگر تربیتی و معلمان ارتباط بسیار کمی می بینند.
  فاصله میان نظر و عمل :
منتقدان پژوهش های تربیتی دانشگاهی بر این باورند آن چه از پژوهش های تربیتی مرسوم حاصل می شود، بیشتر مسائل نظری است تا کاربست های عملی. این امر سبب شده است معلمان نتوانند به درستی و به ضرورت از این یافته های نظری حاصل از پژوهشها بهرة کافی ببرند.
تجربه های متعدد نشان می دهد که :
1 میان هدفهای بیان شده توسط معلمان و درسهایی که واقعاً در سر کلاس می دهند فاصله وجود دارد. 
2 در اغلب موارد میان ادراکات معلمان یا هدف درس با ادراکات یا هدفهای یادگیرندگان در کلاس درستفاوت هایی وجود دارد.
تخصصی بودن پژوهشهای مرسوم دانشگاهی :
پژوهشهای دانشگاهی مبتنی بر اصول و نظامی است که هر گام آن مستلزم داشتن دانش و مهارت و تخصص ویژه است. مثل نمونه گیری های آماری، تجزیه و تحلیل آماری، تهیه پرسشنامه های روا   و…
یافته های این نوع از پژوهش ها نیز متاسفانه به گونه ای گزارش می شوند که اکثر معلمان قادر به فهم مطالب آن نیستند. در نتیجه این پژوهشها از نظر معلمان چندان ارزیابی نمی شوند.گویی پژوهشگران یافته هایشان را فقط برای همکاران خود گزارش می کنند!
محدودیتهای موضوع تحقیق در پژوهشهای دانشگاهی:
موضوع پژوهش های تربیتی دانشگاهی همیشه برخاسته از متن و مسائل موجود در کلاسهای درس و مدرسه نیستند. بسیاری از موضوعها و پرسشهای مطرح شده در این تحقیقات برخاسته از علائق و زمینه های ذهنی پژوهشگران و گاهی ناشی از ملاحظات دیگری چون سفارش به موسسه ها و نهادها و غیره است. از این رو همیشه با نیازهای واقعی معلمان و دانش آموزان در یک مدرسه هم خوان نیست.
خاستگاه پژوهش و تحقیق :
آیا نیازی به یافته های پژوهشی دانشگاهی نیست؟
آیا می تواند رویکرد پژوهش کلاس یا پژوهندگی معلمان جایگزین پژوهش های مرسوم دانشگاهی شود؟
این عبارت که پژوهشهای دانشگاهی برای اکثر معلمان قابل استفاده نیست به مفهوم مهر باطل زدن بر این نوع پژوهشها نیست. (قاسمی پویا 1382)
 مهر محمدی1379 معتقد است پژوهش های کلاسی و دانشگاهی می توانند اثر متقابل بر هم داشته باشند. چنانچه پژوهش های معلمان به نحو مقتضی انتشار یابند و افزوده بر معلمان در اختیار پژوهشگران دانشگاهی قرار گیرند می تواند به عنوان “ نظریه مبتنی بر عمل “الهام بخش پژوهشگران دانشگاهی باشند.

نوشته شده در  شنبه 88/9/28ساعت  10:56 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مژده : تولد پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول www.sch1.ir
استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس:
برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها :
دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده:
برنامه معلم پژوهنده
پژوهش عمل نگر
گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش:
الگویی دیگر در عملی پژوهش در عمل
گردآوری اطلاعات شواهد:
مراحل پژوهش در عمل
نه نکته یک چرخه بنیادی اقدام پژوهی
مراحل اقدام پژوهی
ویژگی های اساسی پژوهش در عمل
هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟
اقدام پژوهی چیست
[همه عناوین(141)]