سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحول در سایر  بخش های مرتبط با آموزش و پرورش:

و حال می خواهیم تأثیر عملکرد سایر بخش ها و ادارات را در بازدهی آموزش و پرورش بررسی کنیم. یکی از بخشهایی که ارتباط زیادی با آموزش و پرورش دارد، صدا و سیما است. میدانیم که دانش آموزان و والدین مقدار قابل توجهی از زمان خود را صرف دنبال کردن کردن برنامه های صدا و سیما می کنند. این یک موقعیت ایده آل را برای ایجاد فرهنگ مناسب در جهت اهداف آموزش و پرورش ایجاد می کند؛ صدا و سیما می تواند با پخش سریال ها، مستند ها و سایر برنامه های سودمند،علاوه بر جذب مخاطب، به افزایش اطلاعات و فرهنگ عمومی دانش آموزان و والدین کمک کنند. در این راستا صدا و سیما تحرک کمی داشته است. و بیشتر زمان برنامه ها به سخنرانی و بحث های خسته کننده تلف می شود و سریال هانیز مضمون و کیفیت علمی آموزشی و فرهنگی کمی دارند.

از تأثیر ژرف صدا و سیما میتوان به این اشاره کرد که هر گاه برنامه زیبایی پخش می شود، تا چند ماه شاهد این هستیم که دانش آموزان و حتی والدین، خود را به جای نقش های آن می گذارند و از آنها تقلید می کنند.

مسأله مهم دیگر که باید به آن اشاره شود، ارتباط صنعت و آموزش و پرورش است. این ارتباط در حالت ایده آل به این گونه تعریف می شود که مسئولین آموزش و پرورش با صنعتگران محلّی و ملّی هماهنگ شوند و جلساتی با حضور دانش آموزان و این صنعتگران تشکیل شود و به سؤالات مطروحه از سوی دانش آموزان پاسخ داده شود و با توضیحات ارائه شده از سوی صنعتگران، یک تصویر روشن از آینده ای روشن برای دانش آموزان ترسیم شود. دانش آموزان با دیدن بازاریان و بحث با آنها، انگیزه ای دوچندان برای مطالعه و پژوهش پیدا میکنند که این اتفاق می تواند ما را به اهداف و وظایف مان در قبال آینده سازان میهن اسلامی نزدیک کند.

مثالی از ارتباط مؤثر میان کار و کسب و مدرسه را می توان در برنامه آموزشی تگزاس مشاهده کرد: « در آغاز کلاس هشتم، رهبران بازار کار از مدارس بازدید می کنند و اهمیت تعلیم و تربیت را از طریق توصیف نوع شایستگی های لازم برای به دست آوردن شغل هایی پر درآمد به دانش آموزان گوشزد میکنند. آنان به این نکته اشاره می ورزند که اگر دانش آموزان تنها درس ها و دوره های بدرد نخور را بگیرند، در نهایت حداقل درآمد و دستمزد را کسب خواهند کرد. و سپس به دانش آموزان گفته می شود که اگر بتوانند دوره های پرچالش و کشمکش موفق شوند، بخش صنعت آنها را به عنوان " متخصصان دولتی " خواهد شناخت و از این رو در به دست آوردن شغل ها و حرفه ها اولویت خواهند داشت.»[1]

موضوع مهم دیگر وجود کتاب های کم برای مطالعه معلمان است. علاوه بر آن، همین کتاب های موجود نیز یا در دسترس معلمان نیستند و یا مطالب آنها به شدت تکراری است. واضح است اگر بخواهیم شاهد پیشرفت و تحولی چشمگیر در آموزش و پرورش شاهد باشیم باید آموزش ضمن خدمت معلمان را جدی بگیریم؛ یکی از راه های سریع، ارزان و کارآمد برای رسیدن به این هدف، تدوین کتاب هایی با مطالب کاربردی و غیر تکراری است، کتاب هایی که به مشکلات واقعی موجود در حرفه معلمی می پردازند. امروزه سطح فهم دانش آموزان بالا رفته است و سؤالات و انتظاراتی دارند که معلم بدون پشتوانه علمی نمی تواند به آنها پاسخگو باشد. در همین راستا من از چند دانش آموز خواستم که به طور منصفانه نقاط ضعف معلمان شان را بیان کنند؛ آنها به مواردی اشاره می کردند که کمتر معلمی به آنها توجه می کند، با این همه به این نتیجه می رسیم که مطالب تکراری و غیر کاربردی در کتب مرتبط، توانایی حل این مسائل را ندارند و یا نیاز به تجزیه و تحلیل زیاد نیاز دارند که معلمان به دلایلی کمتر به آن می پردازند. برای حل این مشکل می توان گفت مؤلفان باید با نظرسنجی و نیاز سنجی از دانش آموزان و معلمان، به مسائلی که در واقع وجود دارند و با آنها درگیر هستیم توجه کنند و در جهت حل این مسائل کتاب بنویسند.

متأسفانه کسانی که به ترجمه آثار خارج کشور می پردازند، به دنبال نسخه های به روز و جدید آن برای ترجمه نیستند، به گونه ای که منابع لاتین هر کتاب را بررسی کنیم شاهد این خواهیم بود که مطالب آنها مربوط به حداقل 15 سال پیش است. و این یعنی ما با ترجمه نکردن پژوهش ها و کتاب های به روز آنها، خود را از نتایج تحقیقات آنها محروم کرده ایم و می گوییم پیشرفت نمی کنیم.


1 - ، آموزش و پرورش کیفی فراگیر، مترجم: بختیار شعبان ورکی و دیگران، ( مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، 1381) ص. 96.

( این تحقیق در اداره آموزش و پرورش کدکن تدوین و ارائه شده است و هرگونه سوء استفاده منوط به اجازه از صاحب وبلاگ تربیت برتر است.)


نوشته شده در  شنبه 88/9/28ساعت  12:24 صبح  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مژده : تولد پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول www.sch1.ir
استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس:
برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها :
دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده:
برنامه معلم پژوهنده
پژوهش عمل نگر
گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش:
الگویی دیگر در عملی پژوهش در عمل
گردآوری اطلاعات شواهد:
مراحل پژوهش در عمل
نه نکته یک چرخه بنیادی اقدام پژوهی
مراحل اقدام پژوهی
ویژگی های اساسی پژوهش در عمل
هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟
اقدام پژوهی چیست
[همه عناوین(141)]