سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیریت کار آمد کلاس:
در زیر هشت اصل برای مدیریت کار آمد کلاس بر اساس سه دیدگاه شناختی، رفتاری و انسانگرا معرفی و بررسی شده است:
1- امکان یادگیری های معنادار را فراهم سازد.
رمز پیشگیری از بروز مشکلات، داشتن فعالیت های با معنا و چالشگر در کلاس است.( اورستون و اسمیلای، 1987 ). به عنوان معلم شرایط را به گونه ای فراهم کنید که اطلاعات درسی برای دانش آموزان با معنا باشد، در نتیجه دانش آموز به کارش علاقه نشان می دهد و مشکلات کم میشود. نباید فراموش شود که اطلاع ما از علایق، روش فکری  و آمادگی دانش آموزان، می تواند راه گشا باشد.
2- کلاس را به محیط حمایت کننده تبدیل کنید.
     می دانیم یادگیری و رشد به خودی خود اتفاق نمی افتند، مگر آنکه نیازها و کاستی های دانش آموزان پاسخ داده شود. پس کلاس درس باید محیطی باشد که در آن به نیازهای زیستی، ایمنی، تعلق و احترام به نفس در حد اعلای ممکن پاسخ داده شود. از طرفی معلم نمی تواند جایگزین پدر و مادر شود و آن عشق و محبت را به کودکان هدیه کند. ولی مسلما می تواند، امنیت دانش آموزان را در کلاس تأمین کند. و احساس تعلق به گروه کلاس را در او پرورش دهد.
اعتماد به نفس تا حدود زیادی به نحوه معلم با دانش آموز بستگی دارد.( دوک،1988 ) معلم باید هر دانش آموز را مانند یک فرد بی نظیر و تحسین بر انگیز در هنگام انجام تلاش هایش معرفی کند تا پرورش اعتماد به نفس دانش آموز را تسهیل کند. از طرفی معلم نباید به دانش آموزان اجازه دهد شخصیت دانش آموز دیگر را خورد کنند. طبیعی است در این شرایط دانش آموز احساس تعلق خاطر به کلاس درس می کند و چون تجربه های خوبی در کلاس داشته، سعی می کند وظایف محوله را با حسن نیت و به خوبی انجام دهد.
3- برای یادگیری موفقیت آمیز فرصت های لازم را فراهم کنید.
این گفته که « موفقیت، موفقیت می آورد. » در کلاس درس هم صادق است. همه دانش آموزان باید امکان تجربه موفقیت آمیز در کلاس را داشته باشند. این تجربه ممکن است، از سهیم شدن در کار یا پیشرفت در املاء تغییر کند. معنای موفقیت تنها، پیروزی در رقابت با دیگران نیست، بلکه پیشرفت فرد در انجام کار و تکالیفش، خود منبع مهم کسب موفقیت است. معلمان موفق فعالیت هایی را طرح ریزی می کنند که چالشگر باشد و در عین حال احتمال موفقیت در آنها زیاد باشد. معمولا تکالیف ساده خسته کننده، و تکالیف مشکل باعث شکست های پی در پی دانش آموزان می شود و در نتیجه دانش آموز از ادامه انجام فعالیت یادگیری دلسرد می شود و در صدد انجام فعالیت های دیگری که به نظرش پاداش و جذابیت بیشتری دارد می پردازد که اغلب این فعالیت ها، کلاس را دچار اختلال می کند. انتخاب صحیح فعالیت های یادگیری برای دانش آموزان بخش حیاتی و حساس مدیریت موفقیت آمیز کلاس درس است. « اورستون و اسمیلای، 1987 »
4- به دانش آموزان کمک کنید که هدفهای مربوط به اصلاح خود را تعریف کنند.
هدف هایی را که دانش آموزان باید برای خود انتخاب می کنند، در رفتار موفقیت آمیز آنها تأثیر می گذارد. ( دوک و لگت، 1988 ). احتمال بروز رفتار های سازنده در دانش آموزانی که اهداف مربوط به اصلاح خود را دنبال می کنند بسیار بیشتر از کسانی است که فقط در پی اهداف عملی کلاس هستند.
5- درباره نتایج کارها اطلاعات لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهید.
بازخورد معلم به دانش آموزن در مقابل تلاش هایشان، با موفقیت ایشان رابطه نزدیک دارد. دانش آموزان باید بدانند تا چه حد کارشان را خوب انجام داده اند و آیا انتظارات معلم را برآورده کرده اند یا نه. به طور کلی، بازخورد مناسب باعث انگیزش دانش آموز برای شرکت در فعالیت های یادگیری می شود و احتمال بروز بد رفتاری را کاهش میدهد.
6- دانش آموزان را در تصمیم گیری شرکت دهید ولی توجه کنید که تصمیم نهایی را با اقتدار خود و با تکیه بر نظرات دانش آموزان اتخاذ کنید.
باید دانش آموزان را در تصمیم گیری شرکت داد ولی باید توجه شود که تصمیم نهایی را با اقتدار خود و با تکیه بر نظرات دانش آموزان اتخاذ کنید چون در این صورت هم دانش آموزان می بینند که نظرشان مهم بوده و اعمال شده و هم می بینند که نظرات آنها باید از زیر نظر معلم بگذرد پس نظرات سنجیده تر میدهند و نسبت به معلم جسور نمی شوند؛ این یک اصل مهم در اداره کلاس با همکاری دانش آموزان است.دانش آموزان احتیاج دارند که احساس کنند در مورد کارهایی که انجام می دهند مختارند. اگر مدیریت کلاس ضعیف باشد، دانش آموزان احساس می کنند بر یادگیری خود اختیار ندارند. در این صورت آنچه را معلم می خواهد، بدون هیچ گونه انگیزه ای انجام می دهند. اگر دانش آموزان اعتقاد داشته باشند که در فعالیت های کلاس و تصمیمات آن نقش مهمی دارند، انگیزه ایشان افزایش و امکان بد رفتاری آنها کاهش میابد (گلاسر،1986).
7- برای روزهای بد برنامه ریزی کنید.
گاهی تدریس موفقترین معلم هم با وجود برنامه ریزی دقیق کارایی ندارد. رویدادها ( مثل: مشکلات رفت و آمد و مشکلات خانوادگی و ...) بعضا مانع اجرای برنامه می شود. در چنین مواقعی که نمی توان از برنامه معمولی استفاده کرد، معلمان باید از پیش ، برنامه ای برای چنین مواقع « اضطراری » در اختیار داشته باشند تا آن را اجرا کنند. معلمان موفق پیشبینی می کنند در طول سال روز های بدی است و از قبل برای این چنین روز هایی برنامه ریزی می کنند. البته این فعالیت ها باید چنان کلی باشد که تقریبا به درد همه روزهای سال بخورد و در عین حال چنان با معنا باشد که دانش آموزان را کاملا مشغول کند.
8- رفتار های مناسب را تقویت کنید.
اساسا همه برنامه های موفقیت آمیز مدیریت کلاس بر تقویت رفتارهای مناسب و نه تنبیه رفتار های نادرست استوار است( مانند: ماتسون و اولندیک ، 1988). ر5فتار های مناسب که به سریع ترین و لذت بخش ترین یادگیری در کلاس می انجامد با رفتار های نامناسب که با یادگیری تداخل می کنند در رقابت است.دانش آموزان نمی توانند هم با یکدیگر صحبت کنند و هم مسائل ریاضی را حل کنند. این رفتار ها با هم رقابت دارند و در یک زمان فقط یکی از آنها را می توان انجام داد. در کلاسی که رفتار معمولی رفتار مناسب است رفتار نامناسب به ندرت اتفاق می افتد. این اساس پیشگیری از بروز مشکل است ( اورستون و اسمیلای، 1987).

نوشته شده در  شنبه 88/3/9ساعت  5:15 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مژده : تولد پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول www.sch1.ir
استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس:
برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها :
دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده:
برنامه معلم پژوهنده
پژوهش عمل نگر
گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش:
الگویی دیگر در عملی پژوهش در عمل
گردآوری اطلاعات شواهد:
مراحل پژوهش در عمل
نه نکته یک چرخه بنیادی اقدام پژوهی
مراحل اقدام پژوهی
ویژگی های اساسی پژوهش در عمل
هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟
اقدام پژوهی چیست
[همه عناوین(141)]