سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

با سلام

با توجه به این که سیستم معلم بلاگ در طی فعالیت کوتاه خود دچار مشکلات زیادی شد و برای شما کاربران و همکاران عزیز مشکلاتی به وجود آورد، تصمیم گرفتم سیستمی قویتر را طراحی و راه اندازی کنم.

سیستم جدید با نام پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول، به آدرس www.sch1.ir از اواسط شهریور 1390 به صورت آزمایشی راه اندازی می شود و بعد از رفع ایرادات احتمالی و ارتقای امکانات، همزمان با شروع فصل زمستان در دی ماه 1390 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

لذا از همکاران عزیز تقاضا می کنم تا مهر صبر کنند و با راه اندازی رسمی پایگاه در آن ثبت نام کنند و امکانات بی نظیر آن استفاده کنند.

در زیر به تعداد محدودی از امکانات پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول اشاره می شود:

  1. پایگاه در سه سطح به ارائه خدمات می  پردازد: الف ) مدارس و موسسات آموزشی  ب) معلمان، اساتید و مدرسان  ج) دانش آموزان، دانش جویان و محققان
  2. هر سایتی که در پایگاه ثبت می شود دارای تمام امکانات استاندارد مدیریت یک سایت پیشرفته می باشند و هر سطح نیز امکانات مخصوص خود را دارا می باشد.
  3. سایت های مدارس و موسسات آموزشی با پسوند sch1.ir ثبت خواهند شد.
  4. سایت های معلمان، اساتید و مدرسان با پسوند edu1.ir ثبت خواهند شد.
  5. سایت های دانش آموزان، دانش جویان و محققان با پسوند know1.ir ثبت خواهند شد.
  6. سایت های ثبت شده برای مدارس و موسسات آموزشی دارای تمام امکانات لازم برای مدیریت مدارس است.
  7. سایت های ثبت شده برای معلمان، اساتید و مدرسان دارای امکاناتی برای مدیریت دانش آموزان و دانش جویان به صورت آنلاین می باشد.
  8. سایت های ثبت شده برای دانش آموزان، دانشجویان و محققان دارای امکانات انتشار و مدیریت دانش است.
  9. و امکانات زیاد دیگری که إن شاءا… بعد از راه اندازی سایت با آن ها آشنا خواهید شد.

با تشکر و قدردانی از تمام همکارانی که در معلم بلاگ با ما هستند. شما می توانید وبلاگ های خود را به پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول منتقل کنید و از امکانات کامل آن بهره مند شوید.

منتظر حضور پررنگ همه همکاران در پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول هستیم.

با تشکر مدیر سایت

محمدمهدی میرزائی

 


نوشته شده در  پنج شنبه 90/5/27ساعت  12:0 صبح  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

 

 استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس درس 

دکتر محرم آقازاده

معلمان از گروه های کوچک، معمولاً برای ایده سازی برای بحث در کلاس درس، برای تغییر در روند سخنرانی، یا برای ترغیب دانش آموزان برای صحبتکردن در کلاس استفاده می کنند. کاربرد روش یادگیری از طریق همیاری، بررسی گروه های کوچک متفاوت از کاربری های مختلف یادگیری از طریق همیاری است. در کلاس درسی که به صورت منظم و قاعده مند از روش یادگیری از طریق همیاری بهره گیری می شود، معلم باید تکلیف روشن و حساب شده ای را برای دانش آموزان درنظر بگیرد و دستور العمل های خاصی را برای انجام دادن تکلیف معین شده ارائه دهد. یادگیری از طریق همیاری چیست؟ یادگیری از طریق همیاری راهبردی است که دانش آموزان را در قالب گروه های منسجم و پایدار برای کار و تماس با یکدیگر برمی انگیزد. کار گروهی، بخش اصلی تحقق اهداف یادگیری در کلاس های درس است. یادگیری از طریق همیاری، مسئولیت پذیری شخصی را در میان تعاملات گروهی پرورش می دهد. به طوری که به گفته آلیسون کینگ (????) در یادگیری از طریق همیاری، نقش معلم از «دانای صحنه کلاس به راهنمای عمل» تغییر می یابد. دانش آموزان اگر چه به صورت گروهی به یادگیری اقدام می کنند، ولی پیشرفت آنان در یادگیری، به صورت انفرادی سنجیده می شود. * یادگیری از طریق همیاری، دارای نظم و ساختار است و تمرکز اساسی اش بر اطمینان یافتن از رخ دادن یادگیری است. انتخاب و فعال سازی گروه سبب می شود دانش آموزان بنابه دیدگاه ها، توانایی ها، قومیت و نژادهای مختلفی که دارند، به صورت خلاقانه عمل کنند.

واگذار کردن تشکیل گروه به خود دانش آموزان امکان دارد سبب تشکیل گروه های همگن شود، یعنی امکان دارد دانش آموزانی که گرایش هنری، علمی، اجتماعی، خانوادگی، طبقه اجتماعی و... خاصی دارند، به گروه های خاص تقسیم شوند. این کار سبب می شود کارآیی گروه ها کاهش یابد و کسب مهارت های اجتماعی به تأخیر افتد و تمرکز بر انجام تکلیف محوله تنزل یابد (کوپر، ????). از این روست که، توصیه می شود، معلم برای یادگیری از طریق همیاری و به منظور تشکیل گروه ها باید خود رأساً وارد عمل شود و گروه های ناهمگنی بسازد. در گروه های ناهمگن، اعضای گروه از زمینه های دانشی، هنری، قومی و... متفاوتی هستند. تعداد اعضای گروه در کلاس درس می تواند بین ? تا ? نفر متغیر باشد. این تعداد عضو برای گروه های دانش آموزی است که تا حدودی توانایی مدیریت زمانی و کلامی را دارند.

به دیگر سخن، اگر از نظر پایه های تحصیلی به تعیین اعضای گروه اقدام شود، بهتر است گروه های ? نفری از پایه چهارم و پنجم دبستان به بالا تشکیل شود. برای پایه های اول تا سوم دبستان، کار دونفری مناسب تر است. گروه هایی با اعضای زیاد، امکان تنوع دیدگاه ها را افزایش می دهد، در حالی که گروه هایی با اعضای محدود برای تسهیل تعاملات اثر گذارند (میلیس، ????). * یادگیری از طریق همیاری یک کلاس درس با ماهیت اجتماعی را پی ریزی می کند، که در آن دانش آموزان به همبستگی هایی می رسند که هدف مشترکی را دنبال می کنند و غالباً اعضای گروه در برابر فراگیری محتوای دروس از سوی همدیگر مسئولیت نشان می دهند. کار گروه معمولاً تا زمانی که همه اعضا بر محتوای درس تسلط نیابند خاتمه نمی یابد. افزون بر این، وقتی اعضای گروه در برابر یادگیری همدیگر مسئول اند و تلاش می کنند مطالب را به یکدیگر بیاموزند، یادگیری انفرادی را هم تجربه می کنند. پایداری گروه یا ثبات اعضای گروه بسته به توان همیاری آنان است.

اگر گروه ها در کارهایشان پیشرفت خوبی نشان می دهند نیاز به تغییر دادن اعضای گروه ها نخواهد بود. * یادگیری از طریق همیاری، مهارت های برقراری ارتباط دانش آموزان را می طلبد و آن ها را ارتقاء می دهد. موفقیت گروه به میزان اثرگذاری تعاملات میان اعضای گروه بستگی دارد. پیش از آن که یادگیری از طریق همیاری آغاز شود، دانش آموزان باید برخی مهارت های مورد نیاز برای تعامل موفق گروهی را بیاموزند؛ مهارت هایی، نظیر: تعبیر و تفسیر واژگان و جملات برای درک و فهم بهتر. ارائه و دریافت بازخورد. ایجاد فرصت برای دیگران جهت بیان ایده ها. خودداری از مجبور کردن گروه به پذیرش نظرات. * یادگیری از طریق همیاری، بین مسئولیت شخصی و گروهی یادگیرندگان ایجاد توازن می کند. هر گروه و هر دانش آموز در درون گروه، باید کاری برای انجام دادن داشته باشد. به دیگر سخن، هر دانش آموز باید بر درسی که ارائه می شود، تسلط یابد و بتواند نمرات مورد قبولی را دریافت کند. نمرات گروه می تواند بخشی از نمرات یادگیرنده را تشکیل دهد و هیچ وقت نمره گروه نمی تواند به طور کامل نشان دهنده مسئولیت پذیری اصلی یادگیرنده باشد. مزایای یادگیری از طریق همیاری افزایش حضور در مدرسه و کلاس درس.

با توجه به تعلقی که اعضای گروه ها به گروه خود دارند، تماس آنان به حضور در مدرسه و کلاس افزایش می یابد. کسب نمرات بالا. به دلیل مشارکت فعال در کلاس، عزت نفس دانش آموز ارتقا می یابد و درک و فهم او از مطالب درسی افزایش می یابد. مشارکت فعال، عزت نفس بالا، خوداتکایی و... زمینه ساز کسب نمرات بالا هستند. پختگی مهارت های برقراری ارتباط. هر دانش آموز دارای برخی توانمندی های برقراری ارتباط است. مشارکت فعال در کلاس درس، ایده سازی، بیان نظریات، دفاع از چشم اندازها و... سبب تقویت توان برقراری ارتباط در یادگیرنده می شود. منابع: ?- Cooper , Jim (1990). Cooperative Learning College Teaching: Tips From The Trenches, The Teaching Professor , 4 (5). ?- King. Allison (1993), From Sage on The Stage to Guide on The Side, College Teaching. 41 (1). ?- Millis, Barbara (1993). Cooperative Learning, a Workshop Presented at Dalhousie University.  

منبع: روزنامه همشهری


نوشته شده در  پنج شنبه 88/11/22ساعت  3:26 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها : ( حسین نژاد1382)

از جمله کارهای جدی پژوهشکده تعلیم و تربیت مشارکت گرفتن فعالانه معاونت های آموزشی و نیروی انسانی در این طرح است.

وظایف استان ها:
معمول است که تحقیقات در استان ها به عده ای خاص و با نگرش کاملاً دانشگاهی سپرده شده است، شواهد نشان می دهد تفکر حاکم بر شوراها با پذیرش معلمانی که تازه می خواهند با تحقیق و پژوهش آشنا شوند، میانه خوب ندارد. 
زیرا این قبیل معلمان نه می توانند طرح تحقیق تهیه کنند و نه می توانند مساله یاب خوبی در سطح کلان باشند و نه با مقدمات پژوهش دانشگاهی آشنایی دارند. حال آنکه برنامه معلم پژوهنده می خواهد معلمان را به این باور برساند که آنان می توانند درباره مسائل کلاس خود تحقیق کنند و نتیجه آنرا هم به دیگران ارائه دهند و حتی آنرا در معرض داوری قرار می دهند. و البته این فرصت بسیار مغتنم است. دوستان شورای تحقیقات استان ها می توانند و البته بعضاً چنین می کنند با هزینه یکی در طرح استانی به ارتقای سطح برنامه کمک کنند، گاهی شنیده می شود در برخی مناطق معلمان با هزینه شخصی کارهای اقدام پژوهی خود را دنبال می کنند. اکنون چه فرقی از این بهتر که عده ای داوطلبانه به این راه آماده اند چرا دست آنان را نگیریم؟ (ص 43 )

زمینه های معلمان و کارکنان آموزشی آموزشگاهها می توانند در مورد مسایلی که در کلاس درس یا مدرسه با آن مواجه هستند به پژوهش بپردازند و گزارش خویش را در یکی از زمینه های زیر ارائه نمایند.
از مهمترین نکاتی که در بخشنامه های ارسالی قید می گردد می توان به موارد زیر اشاره نمود:
معلمان آگاه وعلاقه مند می تواننددرمورد مسایلی که درکلاس درس یا مدرسه با آن مواجه هستند به پژوهش بپردازند.ازجمله :
1 چگونگی تدریس یک مفهوم علمی باموضوع درسی
2 تولیدو به کارگیری وسایل کمک آموزشی برای حل مسایل ویژه درکلاس درس 
3 مسایل یادگیری دانش آموزان درمواردخاص 
4 مسایل رفتاری دانش آموزان درمواردخاص 
5 شیوه های اداره کلاس 
6 شیوه های نوین مدیریت آموزشگاه 
7شیوه های امتحان وارزیابی 
8سایرمواردمربوط به حوزه تعلیم و تربیت شرایط شرکت کنندگانکلیه معلمان و کارکنان آموزشی و اداری اعم از رسمی و غیررسمی شاغل
 
روش ونحوه بررسی گزارش های تنظیمی همکاران:
ارزشیابی در سه سطح منطقه ای سرگروه ها آموزشی شهرستان، منطقه و نواحی استانی مجری کارشناسی تحقیقات توسط سرگروههای آموزشی استان و مدرسین دوره اقدام پژوهی و کشوری پژوهشکده تعلیم و تربیت انجام می پذیرد. 
ابتدا کلیه آثار توسط گروههای آموزشی ناحیه، شهرستان و منطقه با ملاک ارزیابی خاص فرم ارزیابی اولیه بررسی و 10% آثار منتخب جهت بررسی مجدد به کارشناسی تحقیقات استان ارسال می گردد.
سپس کارشناسی تحقیقات آثار منتخبین منطقه ای را با ملاک های ارزیابی استانی فرم ارزشیابی گزارشات اقدام پژوهی بررسی و7% آثار منتخبین را جهت بررسی مجدد و تعیین منتخب کشوری به پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت ارسال می دارد.

نوشته شده در  یکشنبه 88/9/29ساعت  12:2 صبح  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده: ( متین 1382)
 
 بررسی پنج سال فعالیت معلم پژوهنده نشان می دهد که این برنامه گرچه هنوز به هدفهای خود دسترسی کامل نیافته است اما میتوان گفت در حد قابل توجهی میان معلمان پیشرفت داشته است و از نظر کمی و کیفی سیر صعودی طی نموده است. به طوری که آمار نشان می دهد، از آغاز این برنامه در سال 1376 تاکنون به ترتیب914،980،2752،3600 و 5500 نفر در طول هفت سال فعالیت این برنامه گزارش ها پژوهشی تهیه نموده و برای ارزشیابی به پژوهشکده دشوارهایی تحقیقات استانها ارسال داشته اند.
می توان اذعان داشت چنانچه متولیان آموزش و پرورش تلاش نمایند تا کاستی های موجود این برنامه کاهش یابد می توان از این طریق پاره ای از مسائل آموزشگاه ها و کلاس های درس را برطرف نمود و حس مشارکت و مسئولیت پذیری مخاطبان معلم پژوهنده را تقویت نمود.
در ترویج و تبلیغ برنامه معلم پژوهنده کاستی هایی به چشم می خورد.
هنوز در میان دست اندرکاران این برنامه در مورد مفهوم و فلسفه پژوهش در عمل اتفاق نظر وجود ندارد.
متولی اجرایی برنامه معلم پژوهنده مشخص نشده است. 
با توجه به مشکلات فراوان بر سرراه برنامه معلم پژوهنده از جمله مشکلات اجرایی، مالی، ساختاری و نیروی انسانی برای پیاده کردن است و گسترده این برنامه، ضروری است مهم مشارکت هر یک از بخش های آموزش و پرورش از سطح ستاد تا مدرسه مشخص گردد. آموزش، محتوای آموزشی، امکانات مالی، ارزشیابی، استمرار و مداومت در کار اقدام پژوهی و … ازجمله کاستی های ملموس این برنامه هستند.

نوشته شده در  یکشنبه 88/9/29ساعت  12:0 صبح  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

 برنامه معلم پژوهنده
برنامه معلم پژوهنده درسال 1375 با برنامه ریزی ،سیاسست گذاری ،نظارت وکنترل پژوهشکده تعلیم وتربیت درسراسرکشوربه اجرادرآمده است .این برنامه اگرچه ازنظرکمی وکیفی سیرصعودی راطی نموده است ولی هنوزفکرواندیشه معلم پژوهنده دربدنه آموزش وپرورش آن طورکه شایسته ایت رسوخ نکرده است ،برای نفوذ این فکرواندیشه ونیل به وضعیت مطلوب ،پژوهشکده تعلیم وتربیت نیازمند همکاری وهمیاری کلیه مسئولین اجرایی آموزش وپرورش ومتخصصین امرمی باشد.لذا ازکلیه معلمان وکارکنان آموزش وپرورش دعوت به عمل می آید تا باتهیه وارسال گزارش پژوهش درعمل دراین برنامه مشارکت نمایند.ضمنا تجلیل ازمعلمان پژوهنده دریکی ازروزهای هفته پژوهش آذرماه  که به نام روزمعلم وپژوهش نام گذاری شده است انجام می گیرد.
 
گزیده ای از دستور العمل فراخوان برنامه معلم پژوهنده :
پژوهش سنگ زیربنای اغلب اموری است که انجام می شود. در عرصه تعلیم و تربیت نیز یافتن بهترین روش ارائه یک مفهوم علمی دانش آموزان، ایجاد محیط ویژه برای کلاس درس و مطالعه تاثیر آن روی یادگیری شاگردان و…

اهمیت و ضرورت پژوهندگی معلمان :  (متین 1382)
ازجمله مصادیق و مواردی هستند که فعالیت پژوهشی را برای معلم ایجاب می کند. یکی از شروط لازم برای تحقق هدف های نظام تعلیم و تربیت، دخالت دادن معلمان در شناخت مشکلات فرایند یاددهی یادگیری است و این ضرورت و نیاز در صورتی واقعیت می یابد که معلمان در شناخت مشکلات و ارائه طریق فعال شوند و در جهت رفع موانع بطور آگاهانه قدم بردارند. 
این تصور و خیال که معلم به دیگران آموزش دهد ولی خود فاقد بینش علمی و آفرینندگی باشد خیالی است بس واهی و غیر منطقی.
از معلمان انتظار می رود علمی بیندیشند و علمی عمل کنند. معلمان باید پژوهش را برای حل مشکلات کلاس درس خود مؤثر و کارساز بدانند.
یافته های پژوهش ها توسط معلمان به کارمی رود پس بهتر است که خود معلم نیز دست به پژوهش بزند.
معلمان مناسب ترین اشخاص در تشخیص مسائل ونیازهای آموزشی هستند،بی مناسبت نیست که خوداقدام پژوهی کنند .
مشارکت معلم در پژوهش باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود و در او انگیزه دورنی ایجاد می کند.
مشارکت معلم در پژوهش باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود و در او انگیزه دورنی ایجاد می کند.
با درگیر شدن معلمان در پژوهش مساله جدایی میان نظریه و عمل از میان می رود .
چرخش های معلمان در کلاس درس در مقایسه با سایر پژوهش ها کم هزینه و محصول تحقیقات قابل دسترسی است.
معلم اگر خود پژوهش کند نسبت به نتایج تحقیقات دیگران بی تفاوت نخواهد بود.
نتایج حاصل از پژوهش معلمان در کلاس درس کاملاً کاربردی است. (ص 23  22 )

نوشته شده در  شنبه 88/9/28ساعت  11:59 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

پژوهش عمل نگر: باید ها و نباید ها ( ابراهیمی قوام  و  پور موسی 1382 به نقل از مک نیف )


نکات عملی در پژوهش عمل نگر. در این قسمت توصیه هایی برای آنچه که باید انجام شود یا انجام نشود ارائه می شود. به طور خالص و متمرکز عمل کنید؛ مطالعه خود را بر یک جنبه از کل موضوع متمرکز سازید.

سوالات پژوهش روشنی را شناسایی کنید: در پژوهش عمل نگر باید از طرح سوالات کلی اجتناب کنید برای مثال آیا ارتباطی بین درجه حرارت کلاس و میزان تمرکز وجود دارد؟

نسبت به آنچه که انجام می دهید واقع بین باشید. شما می توانید با در نظر گرفتن هدفهای واقع بینانه و مشخص به تغییر و اصلاح مسائلی که در پیرامون تان در جریان است بپردازید. این کار امری تدریجی و زمان بر است و به یکباره تغییر ایجاد نمی شود.

به طراحی و برنامه ریزی دقیق بپردازید: این جنبه بدان معناست که چشم انداز جایی را که میخواهید به آن برسید تعیین کنید و صرفاً به تعیین هدف های خاص نپردازید. در ابتدای کارتان معیارهایی را درباره نحوه اقدامات خود و میزان اثر بخشی آنها تعیین کنید.

دیگران را نیز درگیر کار کنید.

خود را یک مشاهده گر بدانید. این نوع پژوهش ریشه در احترام به عقاید دیگران دارد.

بر سبک یادگیری تمرکز کنید نه روی نتایج اقدامات

آنچه را آموخته اید گزارش دهید.(ص 4544 )


نوشته شده در  شنبه 88/9/28ساعت  11:58 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش: ( آهنچیان 1382به نقل ازمک نیف )  
شکل گزارش:
شواهد ارائه شده یعنی همان گزارش ها، اسناد و سایر داده ها باید در چارچوب گزارش کوتاهی که ادعای شما را 
در مورد اینکه یافته های شما عملی و بخشی از دانش هستند تنظیم شود.
شکل گزارش باید به طور معمول نشان دهنده فرایند یادگیری درونی شما باشد، و در پاسخ به پرسش های زیر تدوین شود.
  1. دوست داشتم درباره چه چیزی به پژوهش بپردازم؟
  2. چگونه می خواستم درباره آن پژوهش کنم؟
  3. فکر می کردم که قادر به انجام چه کارهایی درباره آن بوده ام؟
  4. چه کردم؟
  5. چه یاد گرفتم؟
  6. چگونه می توانم یادگیری ام را نشان دهم؟
  7. چگونه می توانم تأثیری را که بر کارم داشته، ارزشیابی کنم؟
  8. پژوهش چگونه موجب رشد من به عنوان یک فرد شاغل شده است؟
ارائه گزارش های اقدام پژوهی:
هنگام تنظیم دفترچه شواهد، استفاده در عنوان هایی شبیه آنچه هنگام اجرای اقدام پژوهی استفاده می کردید، مفید است. در صورت تمایل از عنوان های زیر استفاده کنید. می توانید عناوینی مخصوص خودتان تنظیم کنید. بهتر است از طرح پیشنهادی زیر فقط به منزله راهنما یا سیاهه ای برای ارزیابی کمبودهای گزارش خود بهره گیرید.
مسئله شما چه بود؟
برای مطالعه خود، زمینه چینی کنید. خود را معرفی کنید و شرح دهید به چه زمینه ای علاقه داشتید و چه چیزی در شما باعث شد که این مسئله را برای پژوهش در نظر بگیرید. مشکل چیست؟ چرا آن را یک مشکل می دانید؟
آیا آن نماد یک عمل خوب بود؟ آیا این عمل را به نحوی توضیح داده اید که هر خواننده ای بفهمد در آن زمان چه چیزی در ذهن شما به قدری اهمیت داشت که شما را وادار کرده است تا کاری درباره آن انجام بدهید؟
مسئله چه ربطی به شما داشت؟
در اینجا باید درباره مبنای ارزشی خود، به منزله یک فرد متخصص، توضیح دهید. اگر موقعیت به نحوی بوده که مطالعه را برای ارزیابی چگونگی ایجاد تغییراتی در آن انجام داده اید.
موقعیت هایی را که به شدت نیازمند تغییر بودند مشخص کنید.
آیا با مشکلی مواجه شدید که بر خلاف عقیدة شما بود؟
آیا شرایط آن زمان، با عقیده تان منطبق بود، به نحوی که احساس می کردید باید در جریان اموری که به خوبی پیش می رفتند نقشی داشته باشید؟
آیا موقعیت طوری بود که مجبور بودید آن را برای اطمینان از اینکه رونق نظرات شماست، ارزشیابی کنید؟
در این قسمت باید سعی کنید مسئله پژوهش خود را به ارزش هایی که به عنوان فردی حرفه ای مراعات می کردید ربط دهید.
آیا درباره صحت درک و درست و عادلانه بودن مداخله مطالبی آورده اید؟
چرا نتوانستید ابهامات را تحمل کنید؟
چرا موقعیت را ترک نکردید؟
آیا بحثی جدی است و بحثی است که باید خیلی دقیق مهارش کنید. چون نشان می دهد که مداخله شما نوعی دخالت نبوده بلکه اقدامی اخلاقی و مبتنی برتعهد بوده است؟
چه دلیلی در مورد ضرورت انجام این پژوهش، داشتید؟
آیا مشکلی وجود داشت که باید درباره آن پژوهش می شد؟ اگر بلی خواننده چه طور می تواند آن مشکل را درک کند؟
از آن اوضاع و احوال چه تصویری می توانید ارائه دهید؟
شواهدی را تهیه کنید که نشان دهنده شرایط آن زمان باشد به دلایلی را که بر اساس آن پژوهش ضرورت
 می یافت ارائه دهید.
برای رفع مشکل چه کارهایی از دست شما ساخته بود؟
در اینجا باید راه حل های احتمالی را که در نظر گرفته اید، بیان کنید.آیا لشکر کاملی از راه حل ها را تدارک دیده بودید؟
کدام راه حل را انتخاب کردید؟ چرا؟
چرا از میان سایر راه حل ها این راه حل را برگزیدید؟
برای حل مشکل چه کردید؟
چه راه حلی را به اجرا گذاردید؟
آیا کار آسانی بود؟
بدون مانع به پیش رفت؟
فقط به یک راه حل پرداختید یا تلاش خود را صرف چندین راه حل کردید؟
ـ آیا در نیمه کار، نظر خود را تغییردادید؟
بالاخره چه اتفاقی افتاد؟
هدف این قسمت ارائه تصویری از روند کار است. فراموش نکنید شما درباره کاری که انجام داده اید هیچ ایده ای  ندارید. باید داستان را روشن و ساده بیان کنید. نکات بدیهی را هم بگویید. بسیاری از پژوهشگرن گمان می کنند که خواننده می تواند بدیهی ترین چیزها را پیش گویی کند. باید چیزهای بدیهی را هم بیان کنید، هر چند که به نظر برسد کاری بسیار پیش پا افتاده است.
در چنین مواردی، ضبط شنیداری به گفتن داستان کمک می کند. علاوه براین می توانید داستان را برای شخص دیگری بگویید و در ضمن آن را ضبط یا یادداشت کنید. آن ها احتمالاً خواهند گفت‹‹ وقتی شما آن کار کردید، چه اتفاقی افتاد؟›› آنها می توانند مواردی را که به سهو جا انداخته اید یا مبهم هستند مشخص سازند. 
بیان داستان برای دیگری می تواند به منزله پیش نویسی اولیه باشد. به هنگام یادداشت آن، فرض کنید از نو در حال گفتن همه داستان هستید.
برای نشان دادن اقدامات خود و آثار آن، چه شواهدی تهیه کردید؟
در این مرحله شما باید دومین مجموعه از شواهد را ارائه بدهید و تأثیر خود را بر زمینه پژوهش مشخص کنید.
از کدام فنون گردآوری داده ها استفاده کردید؟
چرا از میان نمونه های مختلف، این فنون را برگزیدید؟
به عنوان معرف تغییراتی که در کار ایجاد شده است، کدام داده های مهم را انتخاب و ارائه می کنید؟
کدام داده ها باعث شد که آن ها را از میان بقیه انتخاب کنید؟
آیا خواننده می تواند شواهد ارائه شده و توضیحات شما را درباره علت مهم بودن این شواهد به روشنی مشاهده کند؟
توجه داشته باشید که در این بخش، شواهد واقعی را ارائه می دهید. این شواهد ممکن است به شکل یادداشت های سیاری، صورت جلسه ها و نوارهای ضبط شده صوتی ـ تصویری باشد که آنها را از  میان داده های خام انتخاب کرده اید .
همه داده های خام را به گزارش پژوهش خود پیوست کنید. در اینجا فقط آن دسته از داده های خام را انتخاب کنید که از آنها به منزله شواهدی روشن برای نشان دادن پیشرفت در کار خود و سایرین استفاده خواهید کرد.
از شواهد خود به چه نتایجی رسیدید؟ با چه ملاکی درباره اثر بخشی آن ها قضاوت کردید؟
آیا در کارها تغییری روی داد؟
چگونه می توانید این تغییرات را نشان دهید؟
به هنگام اجرای پژوهش به چه چیزهایی فکر کرده اید؟
شواهد چنین تفکراتی در چه محلی در اختیار خواننده قرار دارد؟ یادداشتهای روزانه شما، در یادداشتهای شما به دوستان نقاد پژوهش و… 
چگونه به این نتیجه رسیدید که بر موقعیت اثرگذار بوده اید؟
در مقام پژوهشگر برای شما چه اتفاقی روی داد؟
آیا از تاثیر مداخله خود راضی بودید؟
آیا واقعاً کار مناسبی انجام دارید.و از سوی کسانی که شما در روند زندگی آنها مداخله کردید، تاییدی مبنی بر انجام کار به صورتی مطلوب، دریافت داشتید؟
با چه دلایلی می توانید ثابت کنید که دقت لازم را در دست و عادلانه بودن، قضاوت های خود را اعمال کرده اید؟
اعتبار ادعای تاثیرگذاری بر موقعیت، پیشرفت امور، و اعمال تغییراتی روی خود و موقعیت را چگونه ثابت می کنید؟
اعتبار گذار چه کسی بود؟
آیا آنها همکاران شما در محل کارتان بودند؟یا…
آیا مشاهده کننده ای خارجی که به نقد کارتان بپردازد، داشتید؟
ازکدام طرح اعتبارگذاری تبعیت کردید؟
آیا با کسی گفتگویی داشتید که به صورت صوتی ضبط شده باشد؟
آیا از همکارانتان خواسته اید که به مشاهده تدریس شما بنشینند و مشاهدات خود را با شما در میان بگذارند؟ 
چگونه می توانید کاملاً مطمئن باشید که هر یک از خواننده های گزارش تان آن را باور خواهند کرد و هیچ قسمتی از آن را جعلی نمی پندارد؟
کار خود را چگونه اصلاح کردید؟    
پژوهش چه تاثیری بر کارتان داشته است؟            
آیا تصمیم گرفته اید پس از پایان این پژوهش به سراغ مسئله دیگری بروید؟
آیا این پژوهش، به همان نحوی که لازم بوده، تاثیری بر جایگاه کاری شما گذاشته است؟
 آیا افراد دیگری نیز هم اکنون مشغول آن هستند؟ ص 170167   
نحوه تدوین گزارش
 قاسمی پویا 1382 
به طور کلی در تدوین گزارش چهار مرحله را باید در نظر داشته باشید:
1 مطالب مقدماتی
2 محتوای مطالب یا متن گزارش
3 پیوست ها
4 منابع
مطالب مقدماتی کلیات شامل موارد زیر است:
11 صفحه عنوان:
 در این صفحه ابتدا عنوان پژوهش، سپس نام نویسنده یا پژوهشگر و همکاران اصلی وی و سال تدوین گزارش و محل جغرافیایی آن ذکر می شود.
عنوان تحقیق باید تا اندازه ممکن گویا و روشن باشد.
مثال: “چگونگی ترغیب دانش آموزان دوره ابتدایی به مشارکت در امور مدرسه“
12 چکیده
چیکده تحقیق در برگیرنده خلاصه ای از اجزا و یافته های تحقیق است. هدف از این کار به ویژه در پژوهش های متداول و گسترده، آگاهی یافتن سریع خواننده از محتوای گزارش است. بنابراین، در این قسمت در چند مرحله آن چه را که بررسی کرده اید به اطلاع خواننده می رسانید.
در چکیده تحقیق، به طور خلاصه مراحل تحقیق را همراه با یافته ها ویژگی های هر مرحله توضیح می دهید، به گونه ای که خواننده گزارش با خواندن این چکیده بتواند تصمیم بگیرد آیا می خواهد تفصیل گزارش را بخواند یا نه؟
13 تشکر و قدردانی
در این قسمت، پژوهشگر از افراد و سازمان هایی که وی را در کلیة مراحل تحقیق یاری کرده اند تشکر و  قدردانی می کند.
2 محتوای مطالب یا گزارش
در این قسمت کلیه مراحل تحقیق را از اول تا نتیجه گیری نهایی و ضمن فصل بندی چندگانه مشخص 
می کنیم. می توانیم هر گام را با یک عنوان گزارش دهیم.
3 پیوست ها
در این مرحله اگر جدول یا نمودارهایی دارید در این قسمت آورده می شود با ذکر منبع
4 منابع:
در این قسمت منابعی را که در کلیه مراحل تحقیق از آن استفاده کرده اید می آورید.
معمولاً منابع را طبق شیوه ای مشخص می نویسند، این شیوه به شرح زیر است:
نام خانوادگی، نام، عنوان کتاب، نا مترجم، ناشر، محل نشر، تاریخ انتشار، نوبت چاپ، شماره جلد
مثال1: ولف، ریچارد، “ارزشیابی آموزشی“، ترجمه علیرضا کیامنش، مرکز دانشگاهی،تهران، 1371، چاپ اول
اگر کتابی دو مترجم داشته باشد هر دو را مینویسیم ولی اگر بیش از دو مترجم داشت اول را  می نویسیم و کلمه دیگران را اضافه می کنیم.
مثال: مک نیف جین، و دیگران، “اقدام پژوهی“ ترجمه محمدرضا آهنچیان، انتشارات رشد، تهران،1382، نوبت اول منابع اگر تالیف باشد فقط نام مولّف یا مولّفان را می نویسیم.
مثال:علاقه بند، علی، “مقدمات مدیریت آموزشی“ انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، 1369، چاپ اول
برخی ملاحظات برای درست نوشتن:
ساده بنویسید، در گزینش واژه ها و اصطلاح دقت کنید. واژه ها و اصطلاح هایی را که ممکن است در خواننده ایجاد ابهام کند، در پانوشت ها یا در داخل متن توضیح دهید. واژه ها و نام های ناآشنا برای خواننده و اصطلاح ها را به خط نسخ بنویسید و یا به صورتی آن ها را برجسته کنید. مثل داخل دو گیومه“      “ یا سیاه تر نوشتن یا زیر آن خط کشیدن و جز اینها و روی آنها را اعراب بگذارید.
نام ها و واژه ها و اصطلاح های خارجی را، حروف بزرگ بنویسید. فارسی آنها را نیز با اعراب بنویسید، واژه ها و اصطلاح های بیگانه را می توانید یا در پانوشت یا در متن داخل پرانتز یا در کمان بیاورید.
شماره صفحه ها در گوشه سمت راست بالای کاغذ گذاشته شود.
ارجاع ها  و منابع را به صورت خلاصه در داخل متن در داخل پرانتز یا در کمان بیاورید. و شخصات کامل آن را در کتاب شناسی پایان گزارش به شرحی که گذشت بنویسید.
در بالای جدول ها و نمودارها و شکل ها به ترتیب شماره بگذارید.
پس از پایان پاک نویس نوشته، فهرست مناسبی از محتوای گزارش در اول گزارش و پس از صفحه عنوان یا صفحه اول تهیه کنید. در تهیه این فهرست می توانید سلیقه خاصی به کار ببرید ولی در هر صورت در سمت راست بالای صفحه می نویسید: “عنوان“ و در سمت چپ شماره صفحه.

نوشته شده در  شنبه 88/9/28ساعت  11:54 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

الگویی دیگر در پژوهش عملی پژوهش در عمل:

الگوی ” نگاه کنید فکرکنید عمل کنید” (ایرانی و بختیاری1382به نقل از استرینگر) :
این روش برای اولین بار در بخش های حرفه ای کشورهای: آمریکایی، اروپایی، آفریقایی، آسیایی و استرالیایی و سپس در سایر بخشها و حوزه ها مانند روستاها، شهرها، بیمارستان ها و غیره مورد استفاده قرار گرفت. بهره گیری از این روش علاوه بر اینکه در محیط های آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و گروهی مؤثر است در سایر زمینه ها چون عرصه های سیاسی و فرهنگی نیز ممکن و مفید می باشد.
استرنیگر 1996 روش مورد نظر خود را به شرح زیر ارایه می دهد:
نگاه کنید: اطلاعات مربوطه را جمع آوری کنید جمع آوری داده ها و اطلاعات، {مساله چیست؟}
ترسیم کنید: وضعیت موجود را شرح دهید تعریف و توصیف {بیان مساله}
فکر کنید: کشف و تجزیه و تحلیل کنید: اینجا چیزی دارد روی می دهد فرضیه سازی
تفسیر کنید: شرح دهید: چرا و چگونه چیزها این جورند؟ نظریه پردازی
عمل کنید: برنامه ریزی کنید گزارش، اجرا کنید، ارزیابی کنید.
” استرینگر” بر این باور است هر چند روش  نگاه کنید  فکرکنید  عمل کنید  به عنوان روش خطی معرفی می شود اما این الگو در واقع پیچشی از اعمال و مراحلی است که تحت عنوان پیچش کنش و واکنش {تحقیق عملی} نامیده می شود.
مشارکت کنندگان تحقیق عملی در هر مرحله، جزئیات فعالیت ها و اقدامات خود را از طریق فرآیند مستمر مشاهده، تفکر و عمل مورد بررسی و کندوکاو قرار می دهند. بعد از تکمیل هر مرحله آنها را بررسی می کنند دوباره نگاه کنید و در مورد آنها فکر می کنند دوباره فکر کنید و آنها را اصلاح کنیددوباره عمل کنید.(ص 9190 )

نوشته شده در  شنبه 88/9/28ساعت  11:52 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

گردآوری اطلاعات شواهد:

 

شواهد داده هایی هستند که بدان وسیله :

می توانیم درباره تغییرات چیزی یا رخدادی داوری کنیم. پس برای اثبات یا رد چیزی باید شواهد قابل قبول به دست آوریم. داده ها، که اطلاعات پراکنده و خام هستند زمانی به شواهد تبدیل می شوند که بتوان به کمک آن از عهده اثبات یا رد چیزی یا به طور کلی تبین آن برآمد.حین سبک و سنگین کردن داده های جمع آوری شده، لازم است همواره از خود بپرسید: آیا این اطلاعات می تواند برای پژوهش من مفید باشد؟ چرا؟

 

همیشه در نظر داشته باشید شما به عنوان پژوهنده عمل خود، در پی اثبات یا ردّ رابطه میان دو متغییر نیستید. یا 

نمی خواهید برای دیگران ثابت کنید که مثلاً Xعلت Y  است بلکه به دنبال این هستید تا به کمک داده ها و اطلاعات، وضع موجود را توصیف کنید و برای بهبود آن اطلاعاتی به دست آورید. پس در این مرحله نیز هدف شما عملی و کاربردی است نه صرفاً نظری.

از چه منابع و مراجعی می توان اطلاعات به دست آورد؟

شما به عنوان معلم پژوهنده می توانید برای کسب اطلاعات از منابع زیر استفاده کنید:

1 همکاران، مدیر و دیگر کارکنان مدرسه

2 والدین دانش آموزان 

3 دانش آموزان 

4 استادان و افراد متخصص

5 کتاب ها، مجلات و روزنامه ها

6 دایره المعارف

7 کتابهای تخصصی در زمینه روش تدریس، مدیریت و علوم تربیتی

 8 پژوهش ها

 9 اطلاعات حاصل از مصاحبه ها، پرسش نامه و مشاهده ها 

10 بازدید از کلاس و مدارس

11 چکیده تحقیقات و پایان نامه ها

12 یادداشت های روزانه و خاطرات

13 اینترنت و …

 

هدف از گردآوری اطلاعات شواهد:

 مرحله اول:

1 مشخص کردن وضع موجود به کمک داده ها و شواهد

نشان دادن کاستی ها و دست آوردها، مسائل و مشکلات و چگونگی انجام و پیشرفت کار

مثال: وضع درسی کلاسی الف چگونه امتحانی، مصاحبه ها است بر اساس      اطلاعات حاصل از نمرات ، پرسش نامه ها و…

2 انتخاب یک راه موقت

 

اهمیت مطالعات اولیه و پیشینه و تحقیق:

وقتی از اقدام ها اطلاعات جمع آوری شده دیگران آگاه شدید می توانید با نقد و تجزیه و تحلیل منطقی آنها وضعیت خودتان را مشخص کنید. 

آیا این اطلاعات بدست آمده کافی است؟

آیا اسن اطلاعات منطقی و علمی است؟

اطلاعات بدست آمده چه نکات مثبت یا منفی دارد؟ 

دیگران تا چه اندازه درست سخن گفته یا عمل کرده اند؟ و…

توصیه ها:

 پیش از آغاز گردآوری اطلاعات، طرح مشخصی را درباره نوع منابع، افرادی که باید به آنها مراجعه کنید، نوع ابزار، روش های ثبت اطلاعات و بایگانی آنها، روش فیش برداری، احتمالاً کدگذاری فیش ها و اطلاعات پیش بینی کنید.

 اطلاعات را به طبقه بندی خاص نگه دارید تا رجوع به آنها آسان شود.

اطلاعات وسیع ولی بی ربط ارزشی برای کار شما نخواهد داشت.

اطلاعات جمع آوری شده را به کمک همکاران و آگاهان در زمینه موردنظر تحقیق نقد و بررسی کنید.

 تا پایان تحقیق  حتی پس از آن هم اطلاعات را به صورت طبقه بندی شده نگه دارید.

 در صورت استفاده از رایانه سعی کنید از نرم افزارهایی استفاده کنید که مراجعه به اطلاعات آسان و بدون شکل باشد.

 مسائل اخلاقی و روابط انسانی را در گردآوری اطلاعات در نظر داشته باشید.

 

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها:

منظور از تفسیر، تبیین یا تشریح معانی است که در دل داده ها نهفته است. تفسیر سبب می شود که فهم جامع و روشن از معانی و مفاهیم  پیدا کنیم.

در پژوهش عمل گرا، ضمن استفاده از

 داده های کمی، بیشتر از داده های کیفی و الگوهای آن استفاده می شود. داده های کیفی واقعیت ها را به مدد واژه و نه ارقام و اعداد توصیف می کنند.

دو نمونه از الگوهای تفسیر داده ها قاسمی پویا1382 به نقل از استرلینگر

از این الگو در ریشه یابی و کشف عوامل مؤثر در یک شکل استفاده می شود در این الگو تلاش می شود مفاهیم زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد:

* مشکل اصلی

* ریشه های اصلی مشکل

* دیگر عوامل مهم مربوط به آن ریشه ها و پیش زمینه ها

* نتایج و عواقب منفی عمده

* دیگر نتایج مهم

 

توصیه ها:

1 سعی کنید در تفسیر داده ها، با کمک همکاران شرکت کننده در پژوهش مطالب ضد و نقیض را از هم جدا کنید.

2 هر چه تفسیر بر مبنای داده های منطقی و موثق صورت بپذیرد،راه حل های 

منطقی تری می توان پیشنهاد کرد.

3 در تبین داده ها باید به آثار متقابل عوامل توجّه شود.

4 نباید همیشه به دنبال ”بهترین” یا ”درست ترین” توضیح باشیم. بلکه بهتر است که به دنبال توضیحی باشیم که معقول و منطقی به نظر می رسد و افراد ذی صلاح و دی نفوذ بیشتری را تأیید می کنند.

5 تفسیرهای افراد بیگانه اغلب کامل و   دقیق نیستند. و…

 

* انتخاب راه جدید به صورت موقّت:

در این مرحله تلاش خواهید کرد به کمک اطلاعاتی که در اختیار دارید و خردورزی هایی که کرده اید نخست چند راه اولیه مناسب در نظر بگیرید. این راه ها را بررسی و سبک و سنگین کنید و از میان آنها یک راه را به عنوان راه مناسب انتخاب کنید.

 

توصیه ها:

1 همیشه در نظر داشته باشید که عمل مورد نظرتان بر اساس اطلاعات کافی استوار باشد.

2 در انتخاب راه جدید شتاب و عجله به خرج ندهید. خردورزی و اندیشیدن مداوم شرط منطقی بودن است.

3به خاطر داشته باشید که مسئول و متعهد چگونگی  اجرا و نتیجه گیری از این تحقیق شما هستید.

4 اگر راه انتخابی تان موفقیت آمیز نبود، تلاش کنید راه های دیگر را بیازمایید.

5 دانشی که شما از راه پژوهش حین عمل معرفی می کنید ممکن است برای دیگران مفید باشد.

6 پیش از انتخاب راه جدید و اقدام به آن به اندازه کافی مطالعه و مشورت کرده و داده های مناسب جمع آوری کنید.

7 همیشه منتظر اتفاقهای پیش بینی شده باشید.

8 پس از انتخاب راه جدید، طرحی برای آن تدوین کنید و چگونگی اجرای راه جدید را به تصویر بکشید برنامه ریزی

9 نظر همکاران تان را درباره چگونگی اجرای انتخاب جدیدتان جویا شوید.

10 راه جدیدتان در ارتباط به پرسش اساسی پژوهش تان باشد.

11 همیشه به اقدام هایی فکر کنید که امکان آن وجود دارد. اجرای طرح جدید ونظارت برآنپس از این که راه جدید یا تغییر موردنظر به درستی طراحی وآماده شد آن را به اجرا می گذاریم. 

 

توصیه ها:

1 سعی کنید مشاهده و نظارت تان آگاهانه و بر اساس اصول منظم و هدفمند باشد. پیشرفت کار و کاستی های احتمالی را یادداشت کنید.

2 به صورت فرایندی و مداوم از کارها ارزیابی به عمل آورید.

3 چگونگی پیشرفت کار را با گروه همکاران منتقد در میان بگذارید. در صورت لزوم و ضرورت نظر آنان را به اجرا گذارید.

4 در صورت لزوم تغییرات لازم را در طرح پیش بینی شده اعمال کنید و کار را ادامه دهید.

 

*گردآوری اطلاعات شواهد2

برای اینکه درباره عمل یا تغییر جدیدتان داوری کنید نیاز به شواهد دارید. این شواهد باید مبتنی بر اطلاعات منظم و منطقی باشد. باید مشخص کنید به چه نوع داده هایی در این مرحله نیاز دارید.

این داده ها و شواهد باید معیارها و شاخص هایی باشند بر این ادعا که در کار شما اصلاح به وجود آمده است. این شواهد باید مورد تأیید افراد صاحبنظر و همکاران منتقد شما در خصوص مسئله و هدف های مورد نظر در تحقیق شما باشد.

 

توصیه ها:

1 در این مرحله می توانید برای داده های به دست آمده پوشه جداگانه با طبقه بندی خاص فراهم سازید.

2 بیش تر بر داده هایی تأکید داشته باشید که به روشنی نشان گر ایجاد تغییر مطلوب در وضع موجود باشد.

3 داده های جمع آوری شده را برای تفاوت در اختیار همکاران منتقدقرار دهید.

4 داده ها باید منطقی و جامع باشد.

 

*ارزش یابی تاثیراقدام جدید وتعیین اعتباردر این مرحله داده های جمع آوری شده را تفسیر و تحلیل می کنیم. و به سوالاتی از جمله موارد زیر پاسخ می دهیم: 

 این داده ها نشانگر چه رخدادها و تغییراتی هستند؟

آیا پیشرفتی را نشان می دهند؟

 پیشرفت ها در چه زمینه ها و یا مواردی بوده است؟

 درباره این تغییرها و رخدادها به چه  نتایجی می رسیم؟

توصیه ها:

1 سعی کنید شاخص یا نشان گرهایی برای نشان دادن تغییرهای لازمتعیین کنید.

2 معیارها و ملاک ارزش یابی باید مناسب با  اهداف و پرسش اصلی پژوهش باشد. باید چیزی را ارزش یابی کنیم که مدعی اصلاح آن هستیم، نه چیز دیگر را.

3 ملاک ها و شاخص های ارزش یابی باید از درون داده های جمع آوری شدهبیرون بیاید.

4 آیا واقعاً تغییر مطلوبی روی داده است؟

5 سعی کنید در فرایند اجرای کار یا حین عمل شاخص ها و معیارهای لازم برای ارزیابی از عمل تان گردآوری کنید.

6 با توجه به موضوع پژوهش، گروه و افراد ارزیاب را تعیین کنید.

*تجدید نظر و دادن گزارش نهایی یا اطّلاع رسانی:

پس از اعتباریابی یا اعتبار بخشی کار خود اصلاحات لازم و نهایی را در عمل پیشنهادی انجام می دهیم و به عنوان سندی علمی آن را آماده می کنیم. انتشار یافته ها، آخرین مرحله پژوهش در عمل است.  ص 111 88 


نوشته شده در  شنبه 88/9/28ساعت  11:51 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

مراحل پژوهش در عمل : ( قاسمی پویا 1380)

مراحل پژوهش در عمل یا چرخه پژوهش، مراحل کاملاً خطی یا پلکانی نیست. همچنان که در ویژگی های این نوع از تحقیق اشاره شده است این مراحل دوری یا حلزونی است. از این رو آن را چرخه پژوهش نیز نامیده اند. با این حال چون این روش نیز منظم و هدفمند است پس لازم است مراحلی را در این پژوهش در نظر گرفت. مراحل پژوهش در عمل عبارتند از تشخیص، اجرا و ارزیابی و عرضه به شرح:

مرحله تشخیص:

 1 مشخص کردن موضوع و عنوان پژوهش 

2 توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله

3گردآوری اطلاعاتشواهد1 

4 تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها

5 انتخاب راه جدید موقتی مرحله ارزیابی و عرضه

7گردآوری اطلاعات شواهد2

8 ارزش یابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن               

9 تجدیدنظر و دادن گزارش نهایی یا اطلاع رسانی

*مشخص کردن موضوع و عنوان پژوهش: نخستین گام در هر پژوهش، تعیین موضوع یا زمینه تحقیق  است.

آیا موضوع مورد توجه وی با شغل اش ارتباط دارد؟

آیا موضوع قابل بررسی و تحقیق است؟

توصیه ها:

ویژگی هایی که موضوع تحقیق می بایست داشته باشد:

* مورد علاقه شما باشد

* پژوهش پذیر باشد

* دارای اهمیت باشد

* در توان پژوهشگر باشد

* منابع اطلاعاتی کافی در اختیار باشد

* توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله

پژوهش در عمل درباره وضعیتی است که در آن قرار داریم، یعنی: اینجا و اکنون. بنابراین لازم است پژوهشگر برای مشخص کردن مسئله مورد نظر خود که به دنبال بهبود و اصلاح آن است و ضعیت منفی را به روشنی توصیف کند تا تصویر مشخصی از آن چه در حال حاضر در محیط کار و مسئله آفرین وی می گذرد.

نمونه ای از پرسش های پژوهش در عمل :

 چگونه می توانم در مدرسه به تفاوت های فردی کودکان توجه کنیم؟

 چرا برخی از کارکنان همیشه دیر در سرکار حاضر می شوند؟ برای تغییر این وضع چه می توانم بکنم؟

 چگونه می توانم والدین کودکان را به مشارکت بیشتر در امور مدرسه تشویق کنم؟

 از کجا و چگونه به مشکل خود پی می بریم؟

معمولاً مسائل کاری افراد به صورت های گوناگون، خود را نشان می دهند. برای مثال به عنوان معلم پژوهنده می توانیم از طریق منابع زیر به مشکلات و مسائل خود پی ببریم:

1 احساس ما به عنوان یک معلم، ممکن است احساس کنیم کارها خوب پیش نمی رود.

2 اسناد و مدارک آموزشی: نمرات امتحانی شاگردان

3واکنش ها و اظهارات والدین دانش آموزان

4 واکنش های شاگردان

5 واکنش مدیر و همکاران

6 واکنش اداره

7 پژوهش های دیگران

8 اسناد و مدارک علمی

توصیه ها:

* هر چه مسئله دقیق و روشن و ملموس تر باشد، پژوهش درباره آن آسان تر خواهد بود.

* در میان گذاشتن موضوع با همکاران و افراد منتقد و استفاده از نظرات منطقی آنان. 

* موضوع و مسئله تحقیق باید مطلبی باشد که واقعاً پاسخ آن از پیش معلوم نباشد.    

* درباره مسئله مورد نظر و اهمیت و هدف آن توضیح دهید تا ارزش کار برای دیگران کاملاً مشخص شود.


نوشته شده در  شنبه 88/9/28ساعت  11:45 عصر  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()

   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مژده : تولد پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول www.sch1.ir
استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس:
برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها :
دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده:
برنامه معلم پژوهنده
پژوهش عمل نگر
گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش:
الگویی دیگر در عملی پژوهش در عمل
گردآوری اطلاعات شواهد:
مراحل پژوهش در عمل
نه نکته یک چرخه بنیادی اقدام پژوهی
مراحل اقدام پژوهی
ویژگی های اساسی پژوهش در عمل
هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟
اقدام پژوهی چیست
[همه عناوین(141)]