سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هوش‌آزمایى چطور باهوش است؟
به وسیله رابرت جى اشترنبرگ
یک مصرف کردن‌هاى بالغ آمریکایى نمونه‌وار بیشتر از 5000 ساعت در دبیرستان و چندین هزار ساعت بیشتر در کتابخانه درس مىخوانند و در خانه. که به جز آن محصلین به دانشکده آرزو مىکنند ادامه بدهند، خیلى از سرنوشتشان در را مصمم است سه یا این حدود ساعتها به اسکولاستیک ارزیابى آزمایش کامل را مىبرند(آزمون استعداد تحصیلى) یا آمریکایى دانشکده آزمایش(درمان با اغماء آتروپینى). پس از چهار سال آنها خودشان را یک مقام مشابه ممکن است تهیه بکنند آنها وقتى که در مورد پیمانه استوانه‌اى درجه‌دار مصداق دارند، طبى، قانون یا مدرسه بازرگانى.
 جایزه بلند هستند. در 1994 کتابشان منحنى زنگ، (ریچارد جى هرن استین) و چارلز مورى یک همبستگى بین امتیازات روى این چنین آزمایشات متذکر شد و انواع اقدامات موفقیت، از قبیل دست‌یابى شغلى. آنها پیشنهاد کردند که آمریکا یک را [به طور تشکیل‌شده از مردم بلندقابلیت در شغل‌هاى کسب‌شده به قیمت اندک بااعتبار دارد توسعه مىدهد و یک جمعیت بزرگتر مردم پایین‌قابلیت در پایین‌دستمزد بن‌بست قرار مىدهد. آنها یک دست نامرئى طبیعت در حال کار پیشنهاد کردند.
اما تا حد زیادى، دست نه نامرئى و نه طبیعى نیست. ما به عنوان یک جامعه را تصمیم گرفته‌ایم که کسانى که امتاز خوب روى این بلندجایزه آزمایشات پذیرش را به بهترین مدارس بخشیده‌شده خواهد بود و، به وسیله امتداد، به بهترین دسترسى به موفقیت را بفرستد. مردم معیار دیگر را استفاده کرده‌اند، البته: کاست در تولد، عضویت در مهمانى دولتى، پیوستگى مذهبى. یک جامعه مىتواند استفاده بکند هرچه بلندى را حتى آرزو مىکند، به این منظور که خیلى زود مردم در کارهاى بااعتبار بلند بود.( به طور غیرعادى کافى، تا حدى آمریکایىها و قبلاً خیلىها در جوامع دیگر این معیار را استفاده بکند.) کشورهاى آمریکا و دیگر چرا قابلیت را انتخاب کرده‌اند استفاده بکنند به عنوان یک پایه را آزمایش بکند که باز مىکند و دسترسى را مىبندد دروازه‌دار مىکند؟ آیا آنها حقیقتاً اقدامات هستند که باید به کاررفته باشد؟ پاسخ‌ها در بستر زایمان هستند چطور هوش‌آزمایى شروع کرد.
یک خلاصه تاریخ از آزمایش کردن
(سر فرانسیس گالتن)، یک عموزاده [دانشمند انگلیسى] چارلز داروین، براى کوشش علمى اول درست‌شده هوش را اندازه مىگیرد. بین 1884 و [1890 گالتن] یک خدمت علیه جنوب مهمانى چاى بعدازظهر بانوان موزه در لندن وادار به حمله کرد،، جایى که براى یک اجرت کوچک، مردم هوش خود را مىتوانستند داشته باشند رسیدگىشده. تنها مسئله بود که آزمایشات گالتن انتخاب‌شده بیمار بودند. براى مثال، او سایید یک سوت زدن که به او بالاترین صوت را مىگوید یک شخص مىتوانست درک بکند. آزمایش دیگر چندین موضوع فشنگ‌هاى تفنگى پر از لایه‌هاى یا عکس استفاده کرد، پشم یا لایى. موضوعات در ظاهر همانند بودند و با فقط در وزن فرق داشتند. آزمایش به به‌خودگیرى فشنگ‌ها بود و سپس به فندک را سنگین‌تر از فرق مىگذارد. آزمایش هنوز دیگر بود حساسیت به بوى گل‌هاى سرخ.
(جیمز کتل)، یک روان‌شناس در کلمبیا دانشگاه، بنابراین تحت تأثیر از کار گالتن آن در 1890 او بود اختراع‌شده آزمون‌هاى متشابه که در آمریکا بدبختانه را براى او به کاررفته است، یک محصل مال او، (کلارک ویسلر)، مصمم که مىبیند آیا روى این چنین آزمایشات را امتیاز مىگیرد خصوصاً، او مایل به دانستن بود اگر امتیازات یا به یکدیگر را مرتبط بودند یا به دانشکده درجه مىدهد. به هر دو سؤال جواب مىدهد ثابت‌شده باشد هیچ بنابراین اگر آزمایشات اجراء مدرسه را پیش‌بینى نکردند یا حتى یکدیگر، آیا از چه استفاده بکند بد آنها؟ به طور قابل تفهیم، علاقه به وى گالتن آزمایشات کتل پژمرده شدند.
 
 
یک فرانسوى، آلفرد [دو تور]، به دست‌آمده بیرون به یک شروع بهتر. مأمورشده که یک وسیله را اختراع مىکند که اجراء مدرسه را پیش‌بینى مىکند، او براى آزمایش را جستجو کرد یادداشت مىکند. همراه با همکارش تئودور سیمون، او یک آزمایش هوش توسعه داد، منتشرشده در 1905، که چیزها را از قبیل لغت اندازه گرفت(مردم‌گریز را انجام مىدهد قصد دارد؟ " )، فهم( مردم را انجام مىدهد بعضى وقت‌ها پول قرض بگیرد؟ ") و روابط لفظى(یک پرتقال انجام مىدهد، یک سیب و یک گلابى مشترک دارند؟ " ). آزمایشات [دو تور] از داورى در پیش‌بینى خیلى موفق اجراء مدرسه آن یک واریانت آنها بودند، مقیاس هوش استنفورد[دو تور] فراخوانده(چاپ چهارم،) هنوز مورد استفاده امروز است.( (لویى ترمن) استنفورد دانشگاه آزمایش را آمریکا در عمومى کرد از این رو نام.) یک سرى آزمایشى رقابتى، ( هوش اسکیلز)، اقدامات انواع مهارتها مشابه.
 
 
انتقادى است که مأموریت آن [دو تور] را به خاطر مىسپارد اجراء مدرسه متصل به بود و، مخصوصاً، که بچه‌ها را تشخیص مىدهد که به طور اصلى عقب‌مانده ذهنى بودند از آن که مسائل رفتارى را داشتند اما که توانا بودند که خیلى خوب فکر مىکنند. نتیجه آزمایشات را که بود تعیین‌شده بود و به تعیین‌شده ادامه مىدهد، در راه‌ها آن در آنها بهترین اجراء نقش‌داده‌شده مدرسه.
 
 
در طول 1914-1918[جنگ جهانى اول،] هوش‌آزمایى حقیقتاً بلند شد: روانشناسان یک روش درخواست‌شده بودند توسعه بدهند به پرده سربازى بکند. آن به ارتش آلفا منتهى شد(یک آزمون کلامى) و فرضیه بتا(یک آزمون عملى با دستور کار نمایش گنگ داده‌شده به جاى کلمات،) که در گروه‌ها را اداره‌شده بودند.( روانشناسان بین‌گروهى حالا مىتوانند انتخاب بکنند یا آزمایشات را انفراداً اداره کردند اگرچه آزمون‌هاى انفرادى به امتیازات پایاتر عموماً مىدهد.) در [1926 a] آزمایش جدید معرفىشده بود، راهنما به شنبه اختراع کردن امروز به وسیله کارل سى-بریگهام (دانشگاه پرینستن)، آزمایش امتیازات لفظى و ریاضى را فراهم کرد.
 
 
پس از آن، به زودى یک سرى آزمایشات تکامل پیدا کردند، کدام به انواع کارهاى بزرگ مختلف امروز عادت دارد اندازه بگیرد و توانایىها، شامل هوش‌بهر(بهره هوشى،) استعداد، و ساختمانها را نسبت داد. اگرچه نام‌هاى این آزمایشات متفاوت هستند، امتیازات روى همه آنها شدیداً با یکدیگر متمایل باشد همبسته باشد بنابراین براى مقاصد این مقاله من به آنها به طور شل مثل آزمایشات قراردادى هوش مراجعه خواهند کرد.
 آیا چه آزمایشاتى پیش‌بینى مىکند
 آزمون‌هاى هوشى به طور نمونه قراردادى حدود 4/0 تا 6/0 را همبسته است(روى یک 0 تا 1 میزان) با مدرسه درجه مىدهد، کدام یک سطح محترم همبستگى به طور آمارى صحبت مىکند. یک آزمایش که اجراء را با یک همبستگى 5/0 پیش‌بینى مىکند، با این وجود، براى فقط در مورد 25 از درصد تنوع در اجراهاى شخصى دلیل مىآورد، پس‌مانده 75 از درصد تنوع توضیح‌داده‌نشده.( در آمارشناسى، تنوع مربع همبستگى بسیار در این صورت است، بدین ترتیب،)0.25=52/0 آنجا خیلى بیشتر به اجراء مدرسه را به جاى هوش‌بهر مجبور باشد.
اعتیار پیش‌بینى آزمایشات کاهش‌ها آنها وقتى که به پیش‌بینىشده در بعداً نتایج زندگى عادت دارند، از قبیل اجراء شغلى، حقوق یا حتى به دست آوردن یک شغل از اول. عموماً، ارتباط‌ها فقط قدرى روى 3/0 هستند، معنى که آزمایشات براى 10 از درصد تقریباً تنوع در اجراء مردم دلیل مىآورند. آن 90 از درصد قصد دارد تنوع توضیح‌داده‌نشده است. به علاوه، پیشگویى هوش‌بهر اهالى یکبار کمتر مؤثر مىشود، اوضاع یا تغییر را به کار مىگمارند. براى مثال، فرد فیدلر دانشگاه واشنگتن پیداشده آن هوش‌بهر موفقیت رهبرى را به طور مثبت زیر شرایط فشار پایین پیش‌بینى بکند. اما در اوضاع بلندفشار، آزمایشات موفقیت را به طور منفى پیش‌بینى مىکنند. مقدارى آزمون‌هاى هوشى، شامل هر دو استنفورد[دو تور] و (وچ اسلر)، حاصل چندین امتیازات مىتواند. اما آیا پیشگویى مىتواند بهبودیافته باشد؟
در صورتى که با کنجکاوى خیلى انواع تکنولوژىها، از قبیل کامپیوترها و، ارتباطات در پرشها را به جلو حرکت کرده‌اند و در را آمریکا محدود مىکنند و دور دنیا، هوش‌آزمایى تقریباً یک استثناء تنها باقى مىماند. محتوى آزمون‌هاى هوشى کم فرق دارد از که در شروع قرن را استفاده کرد. (ادوین)، یک روانشناس صنعتى آمریکایى، یک مقاله نوشته‌شده در 1966 در حال سوگوارى کردن چقدر کم ارزش پیش‌بینى آزمون‌هاى هوشى در 40 سال بهبود یافته بود. بیشتر از پس از 30 سال وضعیت بىتغییر باقى مىماند.

نوشته شده در  سه شنبه 87/11/1ساعت  10:21 صبح  توسط محمدمهدی میرزائی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مژده : تولد پایگاه توسعه فناوری اطلاعات مدرسه اول www.sch1.ir
استفاده از گروههای یادگیری همیار در کلاس:
برنامه معلم پژوهنده ؛ فرصت ها، تهدیدها :
دست آوردها و کاستی های برنامه معلم پژوهنده:
برنامه معلم پژوهنده
پژوهش عمل نگر
گزارش نویسی و نحوه ارائه گزارش:
الگویی دیگر در عملی پژوهش در عمل
گردآوری اطلاعات شواهد:
مراحل پژوهش در عمل
نه نکته یک چرخه بنیادی اقدام پژوهی
مراحل اقدام پژوهی
ویژگی های اساسی پژوهش در عمل
هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟
اقدام پژوهی چیست
[همه عناوین(141)]